Abigaïl

Jill Eileen Smith

Thema: Geloof Liefde
Jaar: 2013
Uitgever: Johannes

Haar leven kenmerkt zich door onrust en dromen die vervagen. Abigaïl berust in een leven met een man waar ze niet van houdt. Maar als de omstandigheden haar een tweede kans bieden op geluk met de knappe David, neemt ze een stap in geloof en voegt ze zich bij zijn zwervende groep. Toch blijft de onrust en strijd in haar leven bestaan. Hoe kan ze zijn liefde delen met andere vrouwen waar hij mee trouwt? Abigail volgt op de bestseller Michal en vervolgt het rijke verhaal over de vrouwen van koning David. ‘Een verhaal dat na jaren van diepgaand onderzoek tot stand kwam en steeds werd bijgeslepen en vormgegeven door Jill Eileen Smith. Het neemt ons mee näar het hart van koning David en naar een vrouw die vastberaden is God te volgen, wat het haar ook kost. .. ‘ TAMERA ALExANDER, auteur van een reeks van bestsellers ‘Smith bracht me terug naar de tijden van het Oude Testament. Ze brengt de geschiedenis van Abigaïl en David op een krachtige manier tot leven.’ DEBORAH RANEY, een auteur met diverse prijzen op haar naam

1 recensie/beoordeling van Abigaïl

Na ‘Michal’ vervolgt Jill Eileen Smith haar serie over de vrouwen van koning David met deze Bijbels-historische roman over de wijze Abigaïl. Zij wist met haar moed en tact juist en rechtvaardig te handelen en daarmee een hoop ellende te voorkomen. De schrijfster brengt de gebeurtenissen uit het Oude Testament (te lezen in 1 Samuël 25) helder tot leven, onder meer door haar gedegen research en de genuanceerde emoties en gedachten van de hoofdpersonen. Bijbelse gegevens zijn aangevuld met fictieve elementen en tezamen tot een boeiend geheel gesmeed, waarbij het verhaal zich als een film voor je ogen afspeelt.

De auteur maakt je deelgenoot van diverse worstelingen van Abigaïl en David: de onrust en angst gedurende hun vluchtende en zwervende bestaan, Abigaïls moeite om David te moeten delen met andere vrouwen en de wedijver onder elkaar, Davids onzekerheid over zijn komend koningschap. Als lezer zul je (wellicht) herkenning vinden in (één van) hun struggles – we hebben immers allemaal onze zorgen en lasten – hetgeen een gevoel van verbondenheid geeft en de personages dichtbij laat komen. De weg die zij tweeën met Adonai willen gaan, in nederigheid Hem willen dienen, wordt mooi weergegeven en voed je eigen geloofsleven.

‘Abigaïl’ vertelt de geschiedenis van de derde vrouw van koning David, een verstandige en krachtige vrouw die de vrede wist te bewaren. Het is een meeslepend verhaal over opoffering, twijfel en verlies, maar ook over liefde, Godsvertrouwen en volharding. Van harte aanbevolen!