Achtendertig nachten

Janne IJmker

Jaar: 2009

Elsjen Roelofs wordt verdacht van het vergiftigen van haar man, Jan Alberts. In maart 1767 komt zij in het gevang van Assen terecht, waar ze op haar berechting moet wachten tot het kind dat zij verwacht geboren is. In de eenzaamheid van de gevangenis wordt een meisje geboren. Het wordt meteen bij Elsjen weggenomen. Daarna rest haar niets meer dan de kale muren van het gevang en het nachtelijk bezoek van Janna, de enige vrouw die zich over haar ontfermt.

1 recensie/beoordeling van Achtendertig nachten

1. Martijn

Steeds hogere druk en geen uitlaatklep, dat leidt onvermijdelijk tot een explosie. Dat is precies wat gebeurt in de debuutroman van Janne IJmker, Achtendertig nachten. Hoe kun je door omstandigheden zo beĆÆnvloed worden dat het je er uiteindelijk toe leidt iemand anders van het leven te beroven? In deze historische roman leert een vrouw juist in een cel wat vrijheid inhoudt.

Tijdens een donkere nacht in het voorjaar van 1767 wordt Jan Albers doodziek. Vergiftiging, is al snel de conclusie, en ook al snel is de waarschijnlijke dader gevonden. Zijn vrouw Elsjen, die in de urenlange doodstrijd zich nog eens rustig omdraaide in haar bedstee. Wie is zij, heeft zij werkelijk haar man om het leven gebracht, en wat bewoog haar? Dat komen we in het vervolg te weten. In alternerende hoofdstukken neemt de auteur je mee door het leven van Elsjen en haar nachten in de cel, wachtend op de uitspraak, levend tussen hoop en vrees.

Elsjen blijkt een sensitief jong meisje te zijn geweest, die nieuwsgierig is naar het leven om haar heen, tot ongenoegen van haar oma en moeder. Haar oma bestuurt de boerderij met vaste hand na de dood van haar opa, haar moeder is daarentegen juist een zwakke, ziekelijk vrouw. Het liefst gaat Elsjen om met haar oud-tante, Lieven, die door het dorp met een schuin oog wordt nagekeken: ze is een kruidenvrouw.

Tussen het werk op de boerderij door is er genoeg tijd om de omgeving te verkennen, haar dorpsgenoten te beschouwen en na te denken over het leven. Maar dat verandert met het opgroeien gaandeweg. Ze gaat zich in jongens interesseren, met name in Ć©Ć©n. De wens van haar familie duwt haar echter in een richting die ze eigenlijk niet wil. Een onder druk afgelegde belofte aan haar grootmoeder blijft haar haar leven lang achtervolgen.

Het is even inkomen, wanneer je aan deze roman begint, vooral in de sfeer en het taalgebruik. Er staan nogal wat bijzondere, oude of regionaal gebruikelijke woorden in. Achterin het boek staat wel een verklarende woordenlijst, maar ik vind het persoonlijk altijd wat storend om telkens heen en weer te bladeren. Dat gezegd hebbende, al snel word je het verhaal ingezogen en wil je meer weten over Elsjen. De spanning wordt vakkundig opgebouwd, want er blijft in de cel altijd nog de hoop dat er een uitweg is uit de ellende. Tegelijk boeit het verhaal van de jonge Elsjen, hoe ze is geworden wie ze nu is en haar manier van observeren.

Gedetailleerd wordt het leven in het 18e-eeuwse boerendorp geschetst, nauwkeurig worden karakters van de hoofdpersonages beschreven. Misschien is de ā€˜bekeringā€™ van Elsjen in de gevangenis iets te geforceerd, maar het past wel in de bovenliggende thematiek, het verhaal van Job dat haar doet inzien dat er ondanks alles een liefdevolle God is die alles bestuurt.

Achtendertig nachten is een bijzonder mooi en gevoelig geschreven historische roman die je meeneemt naar andere tijden en plaatsen, maar tegelijk een universeel verhaal vertelt over goed en kwaad, menselijke zwakheden en kleine lichtpuntjes in een donkere wereld.