Alles begint met Anna

Annemari Coetser

Thema: Oorlog
Jaar: 2018

Zuid-Afrika, 1930. Poppie groeit op in een weeshuis. Ze heeft nog vage herinneringen aan haar overleden moeder: haar lach, de geur van pas gestreken lakens. Maar Poppie voelt dat er geheimen in de familie zijn die zij niet kent, dat haar zus zaken voor haar verborgen houdt. Dan onmoet ze spoorwegenemployee Frikkie Bredenkamp – en ontdekt ze een ontstellend geheim.

Alle begint bij Anna is gebaseerd op een familiegeschiedenis van de auteur. De roman vertelt het bewogen verhaal van twee jonge vrouwen in Zuid-Afrika, van voor de Anglo-Boerenoorlog tot aan de Tweede Wereldoorlog.

Annemari Coetser (1945) is een Zuid-Afrikaans auteur. Deze roman is gebaseerd op haar eigen familiegeschiedenis.

1 recensie/beoordeling van Alles begint met Anna

1. dianesboekenhoekje

dianesboekenhoekje

een hele kunst, vooral als je daarin de pittige geschiedenis van Zuid-Afrika wilt verwerken. Alles begint met Anna vertelt het verhaal van Anna en haar dochter. Beiden maken veel mee, de een maakt twee wereldoorlogen mee en verliest daarbij vele geliefden om haar heen waarbij het haar echt te veel wordt. De ander groeit daardoor op in een weeshuis en moet met haar broers en zusjes zelf weer een toekomst creëren in een wereld die nog niet bijgekomen is van de ene oorlog en zich alweer klaarmaakt voor de volgende.

Veel strijd, keuzes en dan een groot geheim. Een geheim waar we nu in deze eeuw met veel meer begrip tegenaan kijken, maar dat in die tijd zorgde voor afstoting. Het verdriet dat erachter schuilt in enorm. Gemiste kansen en een toekomst die onzeker is. Poppie heeft een vriend, Hein, die erachter komt waaraan Poppies moeder is overleden en ze wil niet meer met haar verder. Dat maakt haar zo onzeker dat ze de verpleging ingaat om mensen te helpen en vooral niet met de liefde bezig te zijn. Totdat ze Frikkie ontmoet en de liefde vindt. Zal ze zich op tijd openstellen voor hem? Voor hij het leger ingaat?

Toch is het in dit verhaal niet allemaal kommer en kwel, het is een mooie afspiegeling van het leven van de blanke boeren in Zuid-Afrika begin vorige eeuw. Je voelt de sfeer, maakt de problemen mee, ziet ook de familiebanden en vriendschappen ontstaan en de nieuwe liefdes ontluiken. Dat ervaar je als lezer enorm door de mooie en open schrijfstijl van Annemari Coetser, zij laat de personages tot leven komen en maakt er ook echte personen van die niet altijd het zonnetje in huis zijn of altijd de juiste keuzes maken, maar zij laat ze ook fouten maken net als jij en ik. Een heel mooie historische familieroman die zeker nog een keer gelezen zal worden door mij. Om alles nog een keer te ervaren en nieuwe dingen te ontdekken.