(4 recensies)

Anno Domini 30

Ted Dekker

Thema: Reizen
Uitgever: Kok

Tien jaar heeft Ted Dekker eraan gewerkt: zijn meesterwerk ‘Anno Domini 30’.

Wanneer vijanden onverwachts aanvallen, krijgt Maviah, de bastaarddochter van een van de meest machtige bedoeïensjeiks in Arabië, de opdracht koning Herodes om hulp te vragen. Maviah ontsnapt met de hulp van twee van haar vaders soldaten – Saba, die meer met zijn zwaard spreekt dan met zijn stem, en Juda, een Jood die de sterren leest. Een reis vol gevaren begint, maar als het hen al zal lukken om de uitgestrekte en dodelijke zandvlakten te overleven, wacht hen een brute wereld waarin ze onderworpen zijn aan wrede koningen en keizers.

Maar dan ontmoet Maviah een man van een heel ander kaliber – een raadselachtige leraar die spreekt over een koninkrijk dat uiteindelijk zal triomferen en het zal winnen van welk koninkrijk dan ook. Zijn naam is Jeshua en Zijn woorden zetten alles wat Maviah ooit geleerd heeft op zijn kop. Maar ondanks dat het volgen van Hem een risicovolle onderneming is, is het misschien wel de enige kans voor Maviah om zichzelf en allen die haar dierbaar zijn te redden.

Ted Dekker, de koning van de christelijke thriller, is bekend van onder andere De Cirkel-serie: ‘Zwart’, ‘Rood’, ‘Wit’ en ‘Groen’. In deze eerste Bijbels-historische roman van zijn hand betreed je als lezer samen met Maviah de wereld waarin Jezus leefde en beleef je met haar mee hoe revolutionair Jezus’ woorden zijn geweest: een draai van 180 graden.

4 recensies/beoordelingen van Anno Domini 30

1. Lotte

Lotte

In het begin vond ik het wel een beetje inkomen, maar later ging het beter.
    Maar uiteindelijk is het een prachtig en inspirerend boek die zich afspeelt in andere tijden….

2. Yvonne8

Yvonne8

Het verhaal speelt zich af in het jaar 30 van de jaartelling. Maviah, bastaarddochter van sjeik Rami bin Malik, door afkomst, traditie en vrouw-zijn als een verschoppeling gezien, krijgt de opdracht van haar vader om haar volk ‘de Kalb’ te redden uit de greep van ‘de Thamud’. Daarvoor moet ze een deal zien te sluiten met Herodes (en Rome) en dus reist ze dwars door de ongenaakbare woestijn met dienaren Saba en Juda naar Israel. Daar leert ze Jeshua kennen. Het geeft haar nieuw inzicht, vertrouwen en hoop … alhoewel dat wel gepaard gaat met een worsteling om haar angst en wrok los te laten. Mooi hoe Ted Dekker het onderwijs van Jezus in het verhaal van Maviah verweeft. De overbekende woorden van Jezus komen daarmee voor mij ook weer in een nieuw licht te staan. Daarnaast is het een indringend en kleurrijk verhaal, dat laat zien hoe de wereld van toen vol onrecht, intriges en wanhoop zat.

3. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

4. Martijn

De ongekroonde koning van de christelijke thriller, Ted Dekker, schreef met Anno Domini 30 een spannende historische roman die zich afspeelt tijdens het leven van Jezus op aarde. Hij mengt in dit epische verhaal feit en fictie en geeft een mooi beeld van de samenleving in en rond het Israël van die tijd. Een aanrader voor iedereen die houdt van boeken als Ben Hur en films als Gladiator.

Hoofdpersoon is Maviah, een onwettige dochter die door haar vader Malik, de heerser van een bedoeïenenstam, als slavin naar Egypte werd gestuurd. Vrijwel iedereen in haar leven maakt misbruik van haar, en als ze met haar grote liefde een kind krijgt wordt ze weer teruggestuurd naar haar vader. Die spaart haar leven, maar alleen omdat ze de moeder is van zijn kleinzoon. De enige met wie ze een band krijgt is de nieuwe vrouw van haar vader. Maar wanneer deze ziek wordt en sterft, weet ze dat haar dagen in relatieve vrijheid geteld zullen zijn. Een vijandige stam overvalt de stad waarin ze wonen, en op het laatste moment stuurt haar vader haar in een wanhoopspoging op pad naar de Romeinse heerser Herodus. Malik had ooit een overwinning behaald voor Rome en hoopt dat het eerbewijs daarvan, een bijzondere dolk, genoeg zal zijn om hem over te halen hen te hulp te komen.

Om bij Herodus te komen moet Maviah echter een dagenlange tocht dwars door de woestijn ondernemen. Ze krijgt hulp van twee sterke strijders, Judah, een Jood, en Saba, een Afrikaan. Hun tocht voert ze door de brandende zon over hoge zandduinen en door onherbergzame, vijandige streken. Uiteindelijk komen ze in Israël aan, waar Judah, voordat ze verder gaan naar Herodus, eerst wil kennismaken met de wijze koning waarover zijn stamgenoten dertig jaar eerder vertelden toen ze zijn ster zagen: Yeshua. Hij zal het leven van de drie reizigers op z’n kop zetten, met zijn verhaal over een hemels koninkrijk, en het toekeren van de andere wang wanneer je geslagen wordt.

Anno Domini 30 geeft je een verrassende blik op het leven van de mensen in de tijd van Jezus. Misschien heb je bij het Bijbelse verhaal een bepaald beeld van de mensen en de samenleving in die tijd, als van een redelijk rustig land waar mensen in relatieve vrede wonen onder Romeins bewind. Maar Ted Dekker laat je zien dat er onder de mensen gemor klinkt over de veeleisende Romeinen, dat er felle discussies zijn tussen de verschillende Joodse groepen, hoe de positie is van vrouwen, en bovenal dat het land niet zo besloten en ongestoord was als het lijkt. Rondom Israël, in de woestijnen, leven allerlei bedoeïenenstammen, ieder moment konden er kleine oorlogen uitbreken, en tussen de machthebbers werd er op alle mogelijke manieren gekonkeld.

Helder laat de auteur temidden van al die stemmen en gebeurtenissen de stem van Jezus klinken, en resoneren in de harten van de hoofdpersonen. Hij roept op tot vergeving in een maatschappij waar het oog om oog, tand om tand was, hij heeft het over een liefhebbende Vader, en over dat niemand tot die Vader kan komen dan door hem na te volgen. Mooi om te lezen is hoe elk personage daar vervolgens op zijn of haar eigen manier door geraakt wordt, de een wat sneller dan de ander. Uiteindelijk nodigt Jezus uit om met andere ogen naar de wereld te kijken, en dat geeft een onverwachte vrijheid. Door de schrijfstijl van Dekker voel je het stof en woestijnzand om de oren vliegen, en zie je door de ogen van zijn tijdgenoten hoe de boodschap van Jezus aankwam en welke invloed zijn persoon had op de mensen om hem heen.