Bidden tussen het onkruid

Tara Johnson

Publicatiedatum: 10 november 2022

Meeslepende roman over de Amerikaanse Burgeroorlog

In Bidden tussen het onkruid van Tara Johnson is Cassie Kendrick op de vlucht voor haar vader, die haar wil uithuwelijken aan een man die ze veracht. Ze verkleedt zich als man, noemt zich voortaan Thomas Turner en meldt zich aan bij het leger. Op het strijdtoneel van de Amerikaanse Burgeroorlog is het geheimhouden van haar identiteit een kleinigheid vergeleken met de gruwelen waarvan ze getuige is.

Gabriel Avery is een jonge fotograaf die samen met zijn doorgewinterde collega het leven aan de frontlinie vastlegt. Onderweg sluit hij vriendschap met veel van de soldaten die hij tegenkomt, ook met Thomas Turner. Al snel vermoedt Gabriel dat deze moedige man iets te verbergen heeftā€¦

2 recensies/beoordelingen van Bidden tussen het onkruid

1. M.2024

Myrthe023

2. Wonder van woorden

Tara Johnson heeft met dit boek een geweldige prestatie geleverd. Vanaf de eerste bladzijde word je meegezogen om je vervolgens niet meer los te laten. De auteur heeft de gave om vervlogen tijden te doen herleven. Haar beeldende, zintuiglijke en veelal feitelijke beschrijvingen van de verschrikkingen van de strijd geven je het gevoel onderdeel van het verhaal te zijn: je kunt de kruitdampen als het ware ruiken, de oorverdovende en afschuwelijke geluiden van kanonnen, geweren en gewonden/stervenden om je heen horen en de chaos op het slagveld – bezaaid met verminkte en dode lichamen – voor je zien. Dit maakt het een aangrijpende en intense leeservaring.

Cassie en Gabe, beiden worstelend met hun verleden, zijn treffend geportretteerd. De gesprekken van de (hoofd)personages zijn boeiend en de toegevoegde spanning laat je soms de adem inhouden. Subtiele humor zorgt voor wat luchtigs, zonder ongepast te zijn of de gruwelijkheden te bagatelliseren.

Deze prachtige roman laat zien dat er vriendschap mogelijk is te midden van vijandschap, opbloeiende liefde te midden van haat en hoop te midden van wanhoop. ‘Bidden tussen het onkruid’ – geĆÆnspireerd op een waargebeurde geschiedenis – schetst de rauwheid van de Amerikaanse Burgeroorlog met pijn, verdriet, dood en rouw tot gevolg. Het getuigt eveneens van de kracht van vergeving, waarin wĆ©rkelijke vrijheid ligt. Een aanwinst, deze schrijfster!

Schrijf je net als 4.091 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.