Boven de robijnen

Marianne Witvliet

Publicatiedatum: 6 oktober 2022

Een onconventioneel liefdesverhaal tegen het decor van Schiermonnikoog en Indonesië

In Boven de robijnen van Marianne Witvliet schrijft Noa Terheyde in 1949 met tegenzin een brief naar een onbekende soldat in Nederlands-Indië. Jonge vrouwen worden opgeroepen te schrijven aan ‘onze jongens’, om hun eenzaamheid te verminderen en dat vindt vooral Noa’s moeder een goed idee. Maar onze jongen Daniël Blankenberg blijkt veel interessanter dan Noa had vermoed.

De onverwachte liefde tussen hen is voelbaar vanaf het begin, maar als Daniël terugkeert naar Nederland blijken hun verschillende toekomstplannen een relatie onmogelijk te maken. Hoewel hun wegen zich scheiden, blijft hun korte tijd samen niet zonder gevolgen. Jaren later doet Noa er alles aan om Daniël op te sporen, aan de andere kant van de wereld.

3 recensies/beoordelingen van Boven de robijnen

1. Hanna-Vlaardingen

Hanna-Vlaardingen

Deze roman is waardig om 6 sterren te krijgen!

2. dianesboekenhoekje

dianesboekenhoekje

Boven de robijnen is een verhaal over keuzes en consequenties, over personen die bij elkaar horen en elkaar in liefde loslaten en misschien wel weer vinden. Een heerlijke meeslepende roman!

Ik las Boven de robijnen van Marianne Witvliet
    Uitgeverij KokBoekencentrum

Marianne Witvliet debuteerde in 1993 met Schetsen van Anne, een verzameling columns die zij jarenlang schreef voor het Reformatorisch Dagblad. Sindsdien schreef ze meerdere Christelijke kinderboeken en romans zoals Gebroken wit en Als je verdwaalt. Boven de robijnen verscheen in 2022

De titel is een afleiding van Spreuken 31: 10: en op de cover staat een mooi geschilderd strand. Een detail dat een belangrijk deel vormt van het verhaal.

“Het wegdoen is als een definitief afscheid van toekomstplannen en onvoltooid werk.”

Als Noa van haar ouders een brief moet schrijven naar “onze jongens” in Nederlands-Indië heeft ze daar helemaal geen zin in. Toch wordt het een heel epistel waarin ze veel over zichzelf vertelt. Dat doet Daniel Blankenberg ook en zo ontstaat er een bijzondere band. Als ze elkaar na de oorlog ontmoeten blijken ze niet alleen op papier goed bij elkaar te passen. Het moment dat ze elkaar zien is hartverwarmend maar ze hebben allebei een andere droom en maken hierin een keuze om verder te gaan. Dus blijft het bij vriendschap
    Na het ontroerende proloog is er al een beetje een idee ontstaan over hoe dit verhaal af zal lopen, maar de nieuwsgierigheid naar het verhaal achter het proloog is gewekt.

“De zinnen zouden zingen, de woorden zouden noten vormen, hoog, hoger, een liefdeslied”

Met deze en heel veel andere mooie zinnen die prima in een gedicht zouden passen weet Marianne Witvliet de lezer tot de laatste bladzijde mee te nemen in dit verhaal. Er is met veel gevoel geschreven. Door het toevoegen van wereldgebeurtenissen uit de jaren 40 tot en met 70 die ook invloed hebben op de hoofdpersonen is het bijna niet voor te stellen dat het fictie is.
    En door Marianne Witvliet alleen het verhaal te laten vertellen over haar leven, keuzes en zoektocht wordt er een stuk spanning in het verhaal verweven dat zorgt dat wegleggen geen optie is. Omdat de persoon Noa zo binnenkomt wil iedereen dat dit goed af zal lopen. De betrokkenheid van de lezer bij de hoofdpersonen is heel groot, dat komt door de schrijfstijl en het eerlijk verwoorden van keuzes en gebeurtenissen die zij meemaakt. De liefde van haar ouders zorgt voor een enkele traan. Noa kan altijd op hen terugvallen hoewel dat in het begin helemaal niet zo lijkt. Deze ommezwaai is heel mooi. Een roman voor mensen die houden van een verhaal met romantiek, diepgang en een vleugje spanning.

3. slgg

slgg

Prachtig boek. De personages komen tot leven, Schiermonnikoog en het leven met zee en wad spreken tot de verbeelding en de verhaallijn is knap opgebouwd. Ik heb het boek in één dag uitgelezen. Je zou wensen dat je hen verder kan volgen in het leven. Aanrader!