(5 recensies)

De brief van Briarton Park

Sarah Ladd

Publicatiedatum: 4 mei 2022

Een brief van Briarton Park van Sarah Ladd is een spannende Regency-roman waarin de jonge Cassandra een geheimzinnige brief ontvangt die haar hele leven op zijn kop zet. Ze heeft altijd als wees in een kostschool gewoond en weet niet veel van haar ouders. Als de directrice van de kostschool overlijdt, krijgt Cassandra de brief in handen, waarin haar gevraagd wordt naar Briarton Park te komen. Cassandra bedenkt zich geen moment en reist ernaartoe, maar als ze aangekomen is, treft ze een weduwnaar met twee dochters, zijn zus en zijn schoonmoeder in plaats van de briefschrijver. Samen met de weduwnaar raakt ze verstrikt in het oplossen van een moordzaak, waarop hij probeert haar te helpen met het vinden van de antwoorden op de vragen waarmee ze naar Briarton Park is gekomen. De zoektocht naar antwoorden levert meer op dan Cassandra ooit had durven dromen.

5 recensies/beoordelingen van De brief van Briarton Park

In deze Regency-roman – waarin de (gemoedelijke) sfeer van Engeland begin 19e eeuw merkbaar naar voren komt door het gebruikelijke decorum, sociale standen en de rustgevende heidevelden van Yorkshire – draait het om de familiegeschiedenis van Cassandra. Bij de lezer wordt vanaf het eerste hoofdstuk de nieuwsgierigheid gewekt naar haar verleden, waardoor je niet anders kunt dan de bladzijden om blijven slaan totdat je de waarheid weet.

Cassandra heeft een vriendelijk en zachtaardig karakter en dat zorgt ervoor dat ze al gauw een plekje weet te veroveren in je hart, mede vanwege haar omstandigheden. De vriendschappen die er tussen haar en enkele dorpsgenoten ontstaan, zijn een mooie toevoeging. Tevens speelt er op de achtergrond ontevredenheid van arbeiders in de wol- en weefindustrie, waarbij er aanvallen plaatsvinden op fabrieken. Dit vormt eveneens een interessante aanvulling.

Het verhaal leest gemakkelijk, hoewel er wat mij betreft meer vaart in had gekund, want sommige stukken zijn wel wat langdradig. Ook de vertaling is helaas niet altijd even soepel. Verborgenheden, spanning en een opbloeiende romance maken dit boek over (de zoektocht naar) identiteit en familie echter tot een gevarieerd en onderhoudend begin van een nieuwe serie.

2. M.2024

Myrthe023

3. Ansje

Ansje

4. Mariska

Mariska

Vanaf bladzijde 1 wordt je meegenomen in de zoektocht van Cassandra naar haar ouders. De afloop was wel te verwachten maar is zeker een mooi einde en de weg er naartoe is spannend door allerlei onverwachte gebeurtenissen.

5. ME

ME

Het is een meeslepend boek. Je wordt meegezogen in een zoektocht naar wie haar vader is maar ook haar moeder. Bij de zoektocht komt van alles boven water wat spanning geeft. Wie kan je wel en niet vertrouwen?