De draad die ons verbindt

Dineke Epping

Publicatiedatum: 16 juni 2020
Thema: Oorlog

“De draad die ons verbindt’ van Dineke Epping is een hartverwarmende historische roman. Zeven jaar geleden moest Eileen Brady noodgedwongen haar pasgeboren dochtertje afstaan. Inmiddels heeft ze zich opgewerkt tot naaister in een gerenommeerd atelier, maar de vraag wat er met haar dochter gebeurd is, blijft knagen. Als ze ontdekt dat Maggie bij pleegouders in het dorp Almsbrick woont, besluit Eileen te verhuizen. Ze hoopt een band op te bouwen en haar dochter uiteindelijk te kunnen meenemen. Maar hoe meer ze betrokken raakt bij het dorpsleven van Almsbrick, hoe ingewikkelder alles wordt. Want hoe kan ze haar nieuwe vriendin Rosie nog de rug toekeren? Of de rouwende Moira helpen haar winkel draaiend te houden, terwijl ze de weduwe straks alles zal afnemen wat haar dierbaar is?

Ook soldaat Matthew Wilson arriveert in Almsbrick, gewond en gedesillusioneerd door de oorlog waarin hij heeft gevochten. Vastbesloten om niet zoals veel oud-soldaten in de goot te belanden, gaat hij de uitdaging aan om een verwaarloosde pachtboerderij over te nemen. Zo kan hij in het dorp blijven en een oogje op zijn nicht Moira houdenā€¦ en achterhalen wat die nieuwe naaister werkelijk van plan is.

3 recensies/beoordelingen van De draad die ons verbindt

Dineke Epping neemt je in dit boek mee naar het schilderachtige plaatsje Almsbrick, waarin het wel en wee van de dorpsbewoners ā€“ de dagelijkse beslommeringen en grote(re) gebeurtenissen ā€“ de revue passeren. De saamhorigheid, zoals een buur de helpende hand bieden en samen lief en leed delen, laat de warmte van de gemeenschap zien. Het Victoriaanse decor, de sympathieke personages, de plotwendingen, de mooie gelovige boodschap, plus het feit dat de schrijfster de vertelkunst uitstekend verstaat, maken deze omvangrijke roman (ruim 500 bladzijden) onderhoudend van de eerste tot de laatste letter.

Eileen en Matthew hebben het nodige in hun leven meegemaakt met als gevolg dat ze worstelen met schuldgevoelens en traumaā€™s. Het is mooi om de langzame, positieve verandering te bemerken die bij hen beiden optreedt en dit proces te volgen. Daarnaast komt het werk van een 19e-eeuws naaister ruim aan bod en dat is, tezamen met de taken die bij het bestieren van een boerderij komen kijken, leuke en wetenswaardige kost.

ā€˜De draad die ons verbindtā€™ is een sfeervol historisch-romantisch verhaal dat zich afspeelt in het Engeland van weleer. Een roman over trots en vooroordeel, in het reine komen met jezelf, je naasten en God, heling en het vinden van een thuis. Een dikke aanrader!

2. RiaN

RiaN

Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik heb moeite om dit boek uit te krijgen.
    Al een tijd staat het op mijn lijstje….
    Het verhaal is goed, maar het boeit mij niet.

3. SarahG

SarahG

Ik had erg genoten van de vorige boeken van Dineke Epping en keek uit naar dit nieuwe boek. Helemaal terecht, want het is een prachtig verhaal. De schrijfster laat de hoofdpersonen langzaam naar elkaar toegroeien, zonder dat het ook maar een keer saai of langdradig wordt. Erg knap geschreven.

Schrijf je net als 4.093 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.