De Eerrover

Sigmund Brouwer

Hij groeit op in een tijd van oorlog…
Liefde inspireert hem om te overleven.
Het onbezorgde leven van de tienjarige Jeremiah Prins, zoon van een schoolhoofd in Nederlands-Indië, eindigt in 1942 na de Japanse inval van het toenmalige Nederlands-Indië. Jeremiah neemt de zorg voor zijn jongere broers en zussen op zich wanneer zijn vader en oudere halfbroers worden opgepakt en naar een werkkamp gebracht. Het leven in het jappenkamp onthult hem van alles over zijn broze, onrustige moeder, een vrouw die hij tot die tijd niet echt kende.
Te midden van honger, wreedheid en zelfopoffering zet Jeremiah al zijn moed en sluwheid in om de plaats van zijn vader in te nemen. Zijn leven in de kampen wordt draaglijker wanneer hij Laura ontmoet, een meisje waar hij als kleine jongen al verliefd op wordt. Er ontstaat een vriendschap waaruit ze beiden kracht putten.
Wanneer het kwaad Jeremiah en Laura dreigt te overweldigen, wordt hun standvastigheid zwaar op de proef gesteld. Zal hun liefde voor elkaar standhouden?

1 recensie/beoordeling van De Eerrover

1. Martijn

Zo’n 15 jaar geleden, in mijn jeugd, was Sigmund Brouwer toch wel een schrijver van wie ik elk nieuw boek in de bibliotheek probeerde te bemachtigen. Zijn thrillers werden uitgegeven door Novapres. Het is bij een stuk of 8 Nederlandse vertalingen gebleven, waarna de auteur in Nederland wat onder de radar verdween. Uitgeverij Mozaïek gaf in 2005 nog het mede door hem geschreven Het laatste offer uit en ook Ark Media waagde zich nog aan een non-fictieboek van hem. De Canadese auteur is echter nog steeds bijzonder productief, en het is jammer dat op dit moment de meeste van zijn boeken aan ons voorbijgaan. Dit jaar won hij de belangrijkste prijs bij de Christy Awards met zijn boek Thief of Glory, reden genoeg om dat boek maar eens in het Engels te lezen.

Maar als dat voor jou nog geen reden genoeg is, het boek heeft ook een sterke Nederlandse connectie. Het speelt zich namelijk af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië, en de hoofdpersonen zijn van Nederlandse komaf.

Het verhaal gaat over de jonge Jeremiah Prins, zoon van een hoofdonderwijzer op het eiland Java. Hij is werkelijk voor niemand bang, en groeit uit tot de leider van zijn leeftijdgenoten. Op het gebied van knikkeren is hij onoverwinnelijk. Maar de problemen beginnen wanneer hij uitgedaagd wordt door een nieuwkomer, Georgie, zoon van een Amerikaanse vrouw. Beiden strijden ze naar de aandacht van de knappe Laura Jansen.

Hun leven draait om kattenkwaad, vechtpartijen en de onvermijdelijke straf daarop van hun ouders. Een idyllische tijd, zo lijkt het. Maar langzaamaan dringt de realiteit van de wereld door in het leven van Jeremiah. Toch nog plotseling overspoelt het Japanse leger de Nederlandse kolonie, en dat zorgt voor een snelle omkeer in de situatie. De lokale bevolking en de Nederlanders worden tegen elkaar uitgespeeld, en na enkele maanden krijgen de mannen de oproep zich te melden. Velen van hen worden naar kampen ver weg gestuurd, zoals voor de aanleg van de Birma-spoorlijn. Zo ook Jeremiah’s vader, en dan is Jeremiah ineens de oudste man van het gezin. Om het erger te maken is de geestelijke gesteldheid van moeder Elsbeth ook nog eens niet al te best. De overgebleven Nederlandse vrouwen en kinderen worden in kampen opgesloten, waar ze een zware tijd tegemoet gaan. De avonturen van Jeremiah tijdens die periode in het Jappenkamp, zijn verwoede pogingen om voor zijn familie te zorgen, vormen het belangrijkste gedeelte van het boek.

Omdat er in veel boeken en op televisie vaak zoveel aandacht is voor Nederland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, blijft de situatie in de koloniën onderbelicht. Wist je bijvoorbeeld dat er enkele honderdduizenden Nederlanders daar woonden op het moment dat de oorlog uitbrak, en dat het leger, het KNIL, er toen zo’n 80-90.000 manschappen telde? Over hun lot wordt maar weinig geschreven. Sigmund Brouwer, zelf zoon van een ‘Nederlandse Indiër’, doet het wel, en hij doet het op een pakkende manier. Het verhaal van Jeremiah, dat grotendeels in flashback verteld wordt, grijpt je aan en laat je tot aan het verrassende eind niet los. Het boek doet wel wat denken aan de verhalen van John Boyne, die ook zo goed kan vertellen vanuit het gezichtspunt van een jonge hoofdpersoon.

Een paar dingen zijn jammer aan het boek: Brouwer waagt zich soms aan wat Nederlandse woorden en zinnen, waarin enkele taalfouten zijn te bespeuren. En de naamgeving van de hoofdpersonen is soms wat bijzonder, zo zijn de namen Anniek en Nikkie, de zusjes van Jeremiah, wel een beetje modern voor die tijd. Maar ondanks dat is Thief of Glory een roman die wat mij betreft wel een Nederlandse vertaling zou verdienen. Want hou je van een spannend verhaal met de nodige drama, onverwachte wendingen en een hoopvol einde, dan kom je bij Brouwer niet bedrogen uit.

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.