De jongen die van regen hield

Gerard Kelly

Uitgever: Voorhoeve

‘De jongen die van regen hield’ van Gerard Kelly is een prachtige psychologische roman over verstikkende geheimen, de waarheid en een nieuw begin.

Colom heeft al jarenlang een nachtmerrie waarin hij een meisje van de verdrinkingsdood probeert te redden. Hij is ervan overtuigd dat het meisje in zijn droom zijn zus is, maar als enig kind van een predikantenechtpaar is dat onmogelijk, toch?

Als de beste vriend van Colom zelfmoord pleegt, is de politie bang dat Colom ook zelfmoordneigingen heeft. Zijn moeder raakt in paniek, bang om haar zoon voor eens en altijd te verliezen. Omdat haar man geen hulp wil inschakelen, slaat ze samen met Colom op de vlucht… Maar wanneer zal ze durven erkennen dat alleen de waarheid Colom kan redden?

Gerard Kelly is een veelgevraagd spreker en was jarenlang voorganger in Cross Roads Amsterdam.

2 recensies/beoordelingen van De jongen die van regen hield

1. Lotte

Lotte

Dit boek heb ik gekocht bij de kringloop.
    Het leek mij een mooi boek en eens wat anders dan de andere boeken.
    In het begin was het een beetje inkomen, met al die personages en achtergronden.
    Maar als je er eenmaal in zit, is het prachtig (maar ook zielig).
    Zoals Martijn ook schrijft is het lastig dat je niet de gedachten van de ‘hoofdpersoon’ leest.
    Dit zorgt voor best wel wat verwarring soms en er blijven dingen ook gewoon onduidelijk.
    Het is een mooi boek, met een wazige omgeving.

2. Martijn

Na zo’n 20 non-fictietitels maakte kerkleider Gerard Kelly de overstap naar fictie. De jongen die van regen hield is het eerste resultaat. De roman speelt zich deels af in Engeland, Frankrijk en Nederland, niet geheel toevallig ook de landen waar Kelly zelf woonde en actief is met kerkplantingsprojecten. In De jongen die van regen hield beschrijft hij een gezin in crisis, voornamelijk als gevolg van jarenlange geheimen en een onverwerkt trauma uit het verleden.

Het begin van de pubertijd is voor velen een lastige periode. Maar de veertienjarige Colom maakt het wel heel bont. Hij valt een klasgenote fysiek aan, zit vervolgens een tijdlang thuis, waar hij allesbehalve handelbaar is, en kampt ondertussen met zelfmoordgedachten. Met zijn ouders heeft hij een slechte relatie, vooral met vader David, voorganger in een plaatselijke kerk. Zijn moeder Fiona probeert uit alle macht het breekbare evenwicht in het gezin te handhaven.

Wanneer een vriend van Colom zelfmoord pleegt, komen de eerste geheimen aan het licht. De relatie tussen Fiona en David komt door de opgelopen spanning op losse schroeven te staan, en Fiona besluit om tijdelijk met Colom naar het huisje van een oude vriendin, Mirjam, in Frankrijk te verhuizen. Ze heeft alle hoop gevestigd op haar vriendin en op de kalmerende werking van de omgeving, de ruige Bretonse kust. In die besloten omgeving wordt het hoog tijd dat de beerput opengaat: ook Fiona zelf zal er aan moeten geloven en haar eigen geheimen moeten prijsgeven.

De jongen die van regen hield is een intense psychologische roman over niet alledaagse problemen binnen een gezin. Het duurt even voordat je echt gegrepen wordt door het verhaal, met name vanwege een wat slepend eerste deel, maar in het tweede deel wordt dat ruimschoots goedgemaakt. Gerard Kelly laat je van dichtbij meemaken wat te lang verzwegen geheimen kunnen doen met een opgroeiende jongen, en hoe gebeurtenissen uit het verleden, zelfs als ze amper bewust zijn meegemaakt, na al die tijd nog hun nasleep kunnen hebben.

Zoals bij wel meer debutanten valt er best wat aan te merken op bepaalde keuzes van de auteur. Zo had het verhaal misschien nog meer aan kracht gewonnen als je meer door de ogen van Colom zelf had kunnen kijken. Nu verloopt een groot deel van het verhaal via het gezichtspunt van Fiona en Miriam. Interessanter is de manier waarop de elementen – regen, de ruige kust, de zee – worden gekoppeld aan de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersonen. Feitelijk heeft ieder personage wel zijn of haar eigen problemen, ieder moet uiteindelijk de keus maken de vaste grond onder de voeten los te laten en een sprong in het diepe water te wagen. Hopelijk weet Kelly zich in zijn volgende roman, die hij inmiddels al afgerond heeft, nog iets meer te beperken tot de kern. Want in dat geval zit er iets heel moois aan te komen.