De ketter van Carthago

Frans Willem Verbaas

Publicatiedatum: 8 december 2020

“De ketter van Carthago’ van Frans Willem Verbaas speelt zich af in Noord Afrika, het jaar 430 na Christus. Het Romeinse Rijk staat op het punt uiteen te vallen en een nieuwe godsdienst is aan een onstuitbare opmars bezig. Terwijl Vandalen de havenstad Hippo Regius belegeren en de inwoners het liefste zouden vluchten, probeert de vrijgevochten rebel Spes Niger de stad juist in te komen. Hij heeft een belangrijke boodschap voor Aurelius Augustinus, de beroemde bisschop van Hippo. Maar dan hoort hij dat de bisschop stervende is.

“De ketter van Carthago’ vormt samen met “Heilig vuur’ (2009) over Johannes Calvijn en “De vierde vrouw’ (2013) over Karl Barth, een opus magnum van Frans Willem Verbaas; drie kerkvaders wier gedachtegoed de basis vormt voor het christendom vandaag de dag.

“Dit is misschien wel de meest geslaagde theologische roman sinds de verschijning in 1950 van Henry Morton Robinsons “The Cardinal”.’ – NRC over “Heilig vuur’

1 recensie/beoordeling van De ketter van Carthago

1. Liesbeth

Liesbeth

De achterflap belooft een inzicht te geven in de tijd van Augustinus en inzicht in de ondergang van het Romeinse Rijk. Niets van dit alles wordt waargemaakt. Je krijgt hooguit inzicht in het maken van koeken, het voeren van inhoudsloze gesprekken, zelfs die met Augustinus zijn van een basic niveau wat ieder al van hem zal kennen. Ook de ontwikkeling van de hoofdpersoon is zo saai en niet geloofwaardig dat ik dit boek op blz. 200 overwoog in de prullebak te gooien. Ik heb het besteld via de website om de plaatselijke boekhandel te steunen. Als ik het in de winkel had kunnen inzien had ik het zeker niet gekocht. Hoe kan het toch dat op de achterflap staat dat het eerste boek in deze triologie (over kerkhervormer Johannes Calvijn) de meest geslaagde theologische roman is sinds 1950 en de opmerking erbij dat Verbaas kan vertellen.