De schoenendoos

Francine Rivers

Publicatiedatum: 1 januari 2000
Thema: Kerst
Jaar: 2000

In deze compleet vernieuwde uitgave van “De schoenendoos’ van Francine Rivers vind je een ontroerend kerstverhaal en een serie overdenkingen voor de adventstijd.

Pleegkind Timmy heeft het niet gemakkelijk nu hij niet meer bij zijn moeder thuis kan wonen. Hij wordt opgevangen door lieve pleegouders, maar zelfs zij weten niet wat er in de schoenendoos zit die Timmy altijd met zich meedraagt. Pas wanneer Timmy meespeelt in het kerstspel op school, verandert alles.

Speciaal voor deze editie schreef Francine Rivers ook een serie overdenkingen voor de adventszondagen en kerstavond. Dit mooi vormgegeven boekje is een prachtige aanvulling op een toch al bijzondere tijd.

Francine Rivers is bekend van o.a. “Bevrijdende liefde’, “Mijn moeders hoop’ en “Het meesterwerk’. Ze schreef het verhaal over Timmy en zijn schoenendoos bijna tien jaar nadat ze tot geloof kwam, geĆÆnspireerd door haar eigen moeite om haar zorgen en dank bij God neer te leggen.

1 recensie/beoordeling van De schoenendoos

Het is inmiddels (meer dan) vijfentwintig jaar geleden dat ‘De schoenendoos’ voor het eerst verscheen. Deze volledig hernieuwde en prachtig vormgegeven uitgave bevat naast dit verhaal ook een uitleg van de schrijfster hoe het boek tot stand kwam, handvatten in de vorm van vijf advent-overwegingen om stil te staan bij de ware betekenis van Kerst en het kerstverhaal uit het Evangelie volgens Lukas en MattheĆ¼s. Ten slotte zijn er nog twee speciale ‘cadeautjes’ toegevoegd.

De novelle neemt je mee in het leven van Timmy O’Neil die als zesjarige jongen al een hoop meetorst. Omdat zijn vader in de gevangenis zit en zijn moeder niet goed voor hem kan zorgen, komt hij bij Mary en David Holmes wonen. Het valt de mensen om Timmy heen op dat hij altijd een schoenendoos met zich meeneemt; waar hij ook is, hij zorgt ervoor dat hij er continu zicht op heeft. Wanneer mensen hem vragen wat erin zit, geeft Timmy steevast hetzelfde antwoord: ‘Gewoon wat dingen’. Als Timmy mee mag spelen in de kerstvoorstelling van zijn school, gebeurt er iets dat niemand had verwacht.

Met deze schitterende en ontroerende vertelling weet de auteur een gevoelige snaar te raken. En dat niet alleen: het zet je tegelijkertijd aan het denken. Timmy kan ons veel leren over onze eigen relatie met God en hoe we die verdieping kunnen geven. Durven we Hem voldoende te vertrouwen om onze zorgen met Hem te delen? En danken we de Heer ook voor de zegeningen die Hij ons geeft? Kortom, ‘De schoenendoos’ is een sfeervolle novelle met een boodschap om nog wat langer over te mijmeren.

Verder is in dit boek, zoals ik al noemde, een aantal overdenkingen opgenomen die je op de adventszondagen en Kerstavond kunt lezen. De stukjes van advent hebben elk een eigen thema: hoop, liefde, vreugde en vrede. Francine Rivers heeft de tekst geschreven vanuit het perspectief van God zelf – als een brief van Hem aan jou – waardoor de woorden rechtstreeks tot je hart spreken. Aan het einde van elke week wordt er een gebed aangereikt en een selectie Bijbelteksten genoemd waar de schrijfster gebruik van heeft gemaakt. Deze reeks overwegingen zullen je helpen om je in de (drukke) adventstijd te bezinnen op het grote wonder van Kerst: dat Jezus de Gezalfde als mens naar de wereld kwam om redding te brengen.

Dit mooie exemplaar van ‘De schoenendoos’ is zowel hartverwarmend als inspirerend en zeer geschikt om elk jaar opnieuw rondom Kerst te lezen, als nieuwe traditie voor jezelf of in je gezin.