De verborgen tuin

William Sirls

Uitgever: Kok

Met ‘De verborgen tuin’ komt William Sirls opnieuw met een roman die je hart weet te raken.
Getekend door de mishandeling van zijn vader, verschuilt Andy zich achter zijn boeken en een muur van woede. De enige die tot hem doordringt, is zijn oom Rip. Als Andy op een dag vertelt dat er vreemde muziek uit zijn iPod komt en hij bijna profetische boodschappen aan de mensen om hem heen geeft, weet Rip zeker dat Andy de stem van God hoort. Dankzij de boodschappen van Andy verandert de stad van een hopeloze plek in een bron van genezing en schoonheid: een prachtige tuin met wilde bloemen.

Als afdelingsdirecteur van een groot bedrijf liet William Sirls zich in met fraude en witwassen. In de gevangenis kwam hij in aanraking met het evangelie en ontdekte hij de kracht van genade en vergeving. Eerder verscheen van hem ‘De opdracht’.

2 recensies/beoordelingen van De verborgen tuin

1. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

2. Martijn

Ieder van de hoofdpersonen in De verborgen tuin kampt met spoken uit het verleden. Na zijn debuutroman, de bestseller De opdracht, schreef William Sirls opnieuw een roman over geloof en vergeving, ook dit keer weer vol met magisch-realistische elementen. Een verhaal over het belang en de waarde van geloof, en hoe geloven ervaren kan worden.

De veertienjarige Andy heeft jaren geleden een groot litteken opgelopen toen zijn vader in woede een pan kokend water richting zijn moeder gooide. Sinds hij denkt te weten wat er destijds gebeurde, koestert hij een grote wrok tegenover zijn moeder, wat alleen maar vergroot wordt door het gepest van leeftijdgenoten en het gevoel alleen te zijn op de wereld. Alleen met zijn oom Rip heeft hij een goede band. Rip is kortgeleden uit de gevangenis vrijgekomen en zegt daar in zijn cel bekeerd te zijn. Maar voor Andy is hij vooral een grote sterke steun en toeverlaat, die hem minder kort houdt dan zijn moeder.

Op een dag hoort Andy raadselachtige woorden en muziek uit zijn iPod komen, en ongeveer in dezelfde tijd ontdekken Andy en Rip bij een verlaten fabriek plotseling een mysterieuze tuin met de prachtigste bloemen. Zomaar, van de ene op de andere dag lijkt deze tuin ontstaan te zijn. Nog gekker is dat Andy de boodschappen die hij in zijn iPod hoort door gaat geven aan de mensen om hem heen, zonder dat hij er zelf iets aan kan doen, en dat vindt niet iedereen even prettig. Met name Kevin Hart, een lokale weldoener, blijkt gaandeweg iets uit zijn verleden te verbergen. Koste wat het kost wil hij proberen dit verleden begraven te houden, en probeert hij zijn beeld van goede christen overeind te houden.

De verborgen tuin is vlot geschreven en bevat mooie observaties over geloven en de bijbehorende geloofssprong – de ‘leap of faith’. Zelfs als overal om je heen de bewijzen voor iets bovennatuurlijks zich opstapelen kan het nog moeilijk zijn om je helemaal over te geven en te leven uit het geloof: dat is het volgen in de voetsporen van Jezus. Maar William Sirls laat zien dat vergeven worden en zelf vergeven met elkaar verbonden zijn. Het ‘vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’ neemt in deze roman een belangrijke plek in.

Minder sterk uit de verf komt de plek die de bovennatuurlijke verschijnselen inneemt. Waarschijnlijk had de roman niet aan kracht ingeboet, en misschien wel aan kracht gewonnen, als deze een iets minder centrale plaats hadden gekregen, wanneer ze wat minder ver uitgewerkt waren. Wat dan over zou zijn gebleven is namelijk ook de kracht van dit boek, een pakkend verhaal over alledaagse mensen die iets in zichzelf moeten verliezen om het belangrijkste te winnen, de liefde en genade van hun Schepper.