De vrouw bij de bron

Stephanie Landsem

Thema: Familie
Jaar: 2013

Voor de Samaritaanse vrouwen uit de vallei van Sichar is de waterput niet alleen een bron van water, maar ook een van vreugde – het is de plaats waar ze elkaar ontmoeten, samen lachen en verhalen vertellen. Maar dat geldt niet voor Mara en haar familie. Omdat haar moeder Nava in het dorp bekendstaat als een losbandige vrouw moeten Mara en haar broertje Asher elke dag weer vechten tegen de honger, terwijl ze door de andere dorpelingen met de nek worden aangekeken.

3 recensies/beoordelingen van De vrouw bij de bron

1. Lotte

Prachtig boek die het overbekende verhaal uit de Bijbel van een andere kant laat zien!

2. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

3. Martijn

De debuutroman De vrouw bij de bron van Stephanie Landsem is een bijzondere hervertelling van de Bijbelse geschiedenis van de Samaritaanse vrouw. Rond de weinige Bijbelse gegevens die we hebben componeert de auteur een boeiend verhaal waardoor je iets meer komt te weten over de tijd waarin het zich afspeelde en de mensen die toen rondliepen.

In de tijd van Jezus werd er door de Joden op de Samaritanen neergekeken, maar andersom ook. In de Bijbel lees je ook meermaals over deze moeizame verstandhouding. Mede daarom is het zo bijzonder dat Jezus, als hij bij het stadje Sichar aankomt, een Samaritaanse vrouw om water vraagt, en het gesprek met haar aangaat. Wie was deze vrouw? Vanuit de Bijbel weten we niet zoveel over haar, maar in De vrouw bij de bron worden de leemtes (fictief) opgevuld.

In het verhaal van Stephanie Landsem woont de vrouw in een armoedig huisje ergens net buiten het stadje, en heeft ze een dochter, Mara, van huwbare leeftijd en een kreupel zoontje. Haar man Saul is een tijd geleden van haar weggegaan en nu heeft ze zo af en toe contact met een passerende – heidense – handelaar. ‘De man met wie je nu bent, daar ben je niet mee getrouwd’, zoals Jezus opmerkt.

Tegelijk maken we in het verhaal kennis met Sem, de zoon van een rijk man uit Caesarea. Hij heeft Samaritaanse wortels, en wordt door zijn vader naar Sichar gestuurd nadat hij een Romeinse soldaat om het leven heeft gebracht. Hij raakt in de ban van de knappe Mara en wil er alles aan doen om het leven van haar en haar familie beter te maken. Maar de enige die dat kan is Jezus, zo blijkt, de man van wie Mara en haar moeder denken dat hij de verwachte verlosser is, de Taheb, zoals de Messiasfiguur bij de Samaritanen bekendstond. Maar niet iedereen in Sichar denkt er zo over.

De auteur veroorlooft zich nogal wat vrijheden als het gaat om het inpassen van haar verhaal in de Bijbelse geschiedenis. Maar ze slaagt erin de personages en de samenleving uit die tijd een gezicht te geven. Je wordt door haar vooral op actie gerichte schrijfstijl meegesleept in de roman, die enkele dramatische en heftige wendingen kent.

De vrouw bij de bron is een Bijbels-historische roman over opoffering, genezing en vergeving, voor de liefhebbers van de Bijbelse verhalen van Lynn Austin. Het boek doet uitzien naar de andere twee delen in de serie Levend water, waarvan deel twee inmiddels in Nederland is verschenen als De tempeldief.