De zoete geur van appelcider

Joanne Bischof

Jaar: 2018
Uitgever: Kok

“De zoete geur van appelcider’ van Joanne Bischof is een prachtig geschreven en meeslepende roman waarin een hoofdrol is weggelegd voor de doofstomme Thor.
Aan het eind van de negentiende eeuw verhuist de jonge weduwe Aven Norgaard van Noorwegen naar Amerika om te gaan inwonen bij een tante van haar overleden man en haar drie kinderen. Bij aankomst blijkt de tante overleden en wordt ze tot haar verbazing opgewacht door drie volwassen neven, die in hun levensonderhoud voorzien met het brouwen van cider.
Tussen Aven en de charmante Haakon ontstaat al snel een hechte vriendschap. Maar het is de gevoelige, doofstomme Thor die Avens hart steelt. Thor is echter verslaafd aan zijn eigen cider, een probleem dat Aven dankzij haar overleden echtgenoot pijnlijk bekend voorkomt. Zolang de verslaving zijn leven blijft beheersen, heeft de liefde tussen Thor en Aven geen kans.
Treffend brengt Joanne Bishof de stille wereld van Thor tot leven. “De zoete geur van appelcider’ is een boek dat geen lezer onberoerd zal laten.

2 recensies/beoordelingen van De zoete geur van appelcider

1. M.2024

Myrthe023

2. TillyLeest

TillyLeest

De schrijfster Joanne Bischof woont in Zuid- CaliforniĆ«. Ze heeft meerdere prijzen gewonnen zoals het Christy enĀ  Carol Award. Voor dit boek dat onder de volgende titel verscheen: ‘Sons of the blackbird mountain’ won ze twee prijzen. DeĀ  INSPY Award en de Grace Filled Fiction Best van 2018. Dit boek is het eerste deel van een tweedelige serie.

De twee hoofdpersonen zijn Aven en Thor. Het verhaal speelt zich af in Virginia in 1890. Een aantal jaar na het einde van de burgeroorlog.
    Aven is een jonge vrouw met Ierse roots die naar Blackbird Mountain komt nadat haar Noorse man is gestorven. Op uitnodiging van haar mans tante Dorothe is ze vanuit Noorwegen de oceaan overgestoken om voor drie jongens te zorgen. Als snel blijkt bij aankomst dat het gaat om drie volwassenen die rond haar eigen leeftijd zijn en blijkt de tante te zijn overleden. De boerderij waar de mannen wonen heeft een huishoudster Ida. Zij zorgt voor de maaltijden en huishoudelijke dingen.
    Thor is de middelste van de drie broers. Hij is doof en kan nauwelijks praten en is verslaafd aan de cider die hij zelf brouwt. Deze wordt verkocht door zijn broertje Haakon in de omgeving. Met de buren leven de broers op gespannen voet. De buren, Sorrels, hangen nog aan de tijd van plantages. Wat spanningen oplevert gezien de broers voormalige slaven in loondienst hebben.
    Tussen Aven en Thor bloeit liefde op. Al staan Thor zijn verslaving en de liefde van zijn broertje Haakon voor Aven dit in de weg. Jorgan de oudste broer zorgt voornamelijk voor de rust tussen de broers.

Het verhaal heeft een prettig tempo en is geschreven vanuit Aven en Thor. Dit geeft een mooie inkijk in de personages. Knap beschreven zijn de dialogen waar Thor bij is betrokken. De gebarentaal die er in is verwerkt heeft de schrijfster heel leesbaar gemaakt door de gebaren uit te schrijven. Je voelt met Thor mee en begrijpt de moeilijkheden waar hij tegenaan loopt. Door het verhaal heen zijn gebeurtenissen van de broers in het verleden verwerkt. Dit zorgt ervoor dat je als lezer door wilt lezen en nieuwschierig wordt naar het vervolg.

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.