Een dal van duisternis

Jaar: 2007
Uitgever: Kok

Sam heeft alles: hij is getrouwd met zijn grote liefde Annie, heeft een prachtig dochtertje en is een succesvol hartchirurg. Onverwacht stort zijn wereld in. Wanneer hij op het punt staat een meisje te opereren, krijgt hij het bericht dat zijn dochter is overleden. Toch besluit hij zelf de operatie uit te voeren, omdat hij meent dat niemand dat beter kan dan hij. Zijn trots heeft verschrikkelijke gevolgen: hij maakt een ernstige fout, waardoor zijn patiƫnte in coma raakt.
Annie kan het niet langer verdragen dat Sam altijd zijn werk vĆ³Ć³r zijn gezin plaatst. Zij verlaat hem, zoekt ver weg een baan en probeert haar bittere verdriet te ontvluchten.
Sams trots is gebroken. Vijf jaar lang hoopt hij op Annies terugkeer, op een tweede kans, maar langzamerhand verliest hij de moed. Dan worden de gebeurtenissen van vijf jaar geleden weer opgerakeld in de pers. Annie beseft dat het moment gekomen is om terug te keren, met Sam te praten en hun pijn onder ogen te zien. Is hun relatie onherstelbaar beschadigd, of is er nog hoop op een nieuw begin?

1 recensie/beoordeling van Een dal van duisternis

Het is lang geleden dat ik ‘Een dal van duisternis’ voor het eerst las en omdat ik het destijds zo mooi vond, wilde ik het graag herlezen. En nog steeds ben ik dezelfde mening toegedaan: het is werkelijk prachtig! Linda Nichols heeft de gave om personages – met al hun gedachten en gevoelens – genuanceerd uit te diepen en tot leven te brengen waarbij ze je met haar warme, soepele schrijfstijl (overigens een uitmuntende vertaling!) vanaf het begin weet mee te slepen in het verhaal.

De auteur laat het aangrijpende beeld zien van de uitwerking die een groot verlies teweegbrengt en hoe betrokkenen daar op verschillende manieren mee omgaan. De lezer wordt eveneens bepaald bij de kracht van het gebed en bij God Die er altijd is, hoewel we soms Zijn troostende en liefdevolle uitgestoken hand niet zien te midden van rouw, verdriet en wanhoop.

Diverse verhaallijnen worden op een mooie manier met elkaar verweven en de schitterende natuur en het rustige leven in de heuvels van North Carolina vormen tezamen een sfeervol decor. Deze hoopvolle roman over Gods leiding, tweede kansen, vergeving en genezing – die waardevolle levenslessen bevat – raakt je hart diep en behoort tot Ć©Ć©n van mijn favoriete boeken!