Een gewaagde beklimming

Regina Scott

Publicatiedatum: 24 maart 2022
Uitgever: De Parel

Washington, 1893. Als de plaatselijke suffragettegroep Caroline Baxter vraagt om de Mount Rainier te beklimmen om bekendheid te verwerven voor hun zaak, stemt ze daarmee in. Dit moet ze doen en het moet lukken ook, aangezien haar moeder haar een ultimatum stelt: als ze faalt, moet Cora trouwen met de man die haar moeder kiest. Cora vraagt berggids Nathan Hardee om hulp en na enige aarzeling gaat hij in op haar verzoek. Zo komt het dat ze samen op weg gaan. Maar onderweg blijkt hun een aantal onaangename verrassingen te wachten en algauw wordt de beklimming een gewaagde onderneming.

Een gewaagde onderneming is het derde deel van de serie Wonderen van de natuur. Dit drieluik vertelt over de vroege geschiedenis van drie nationale parken van de Verenigde Staten ā€“ Grand Canyon, Yellowstone en Mount Rainier ā€“ en brengt de wondermooie natuur daar tot leven. Eerder verschenen Dwars door de wildernis en Een missie vol gevaar.

2 recensies/beoordelingen van Een gewaagde beklimming

1. M.2024

M.2024

2. Wonder van woorden

Tacoma, zomer 1893. Coraline ā€˜Coraā€™ Baxter is door de plaatselijke suffragettegroep voorgedragen om de Mount Rainier te beklimmen om te pleiten voor hun zaak: kiesrecht voor vrouwen. Het is voor haar extra belangrijk om dit doel te behalen, aangezien haar moeder op een huwelijk aanstuurt met een rijke man die haar niet aanstaat. Cora heeft uiteindelijk toegegeven met hem te zullen trouwen als ze de top niet zal weten te bereiken. Ze is daarom vastbesloten om deze klim tot een goed einde te brengen en haar stiefvader heeft een bekwame gids gevonden om hen de berg op te leiden: Nathan Hardee.

Nathan is echter niet van plan zich gemakkelijk te laten strikken door juffrouw Baxter. Hij kent haar soort ā€“ de mensen binnen de hogeren kringen ā€“ te goed om niets meer met hen van doen te willen hebben. Maar als hij doorkrijgt dat er een huwelijk met de achterbakse Cash Kincaid boven Coraā€™s hoofd hangt, is hij al snel overstag. De tocht vergt lichamelijk veel van hen, onder meer vanwege de nodige strubbelingen. Tevens doet het hen beiden nadenken over de toekomst.

Regina Scott schreef eerder over de prachtige nationale parken Grand Canyon (ā€˜Dwars door de wildernisā€™) en Yellowstone (ā€˜Een missie vol gevaarā€™). In deze roman ā€“ het derde en (helaas) laatste deel van de serie ā€˜Wonderen van de natuurā€™ ā€“ valt de eer te beurt aan Mount Rainier. En opnieuw weet de auteur Gods wondermooie schepping tot leven te brengen. De beschrijvingen van de ruige bossen, kabbelende beekjes, groene valleien met een kleurenpracht aan bloemen, bergen bedekt met sneeuw en gletsjerijs en weidse vergezichten spreken tot de verbeelding en geven je het gevoel dat je zelf de berg aan het beklimmen bent.

Daarnaast heeft de schrijfster weer twee fijne hoofdpersonen uitgediept met een uitgesproken karakter. Beiden zijn nogal koppig en hebben een sterke eigen mening. Cora is een onafhankelijke, vastberaden vrouw en een tikkeltje eigenzinnig; Nathan is krachtig en zelfverzekerd, maar draagt ook littekens met zich mee. Het is mooi om te zien hoe zij zich gedurende het verhaal ontwikkelen en daarbij is het leuk om kennis te maken met hun totaal verschillende leefwerelden.

In tegenstelling tot de eerdere delen van het drieluik is dit boek met wat minder vaart geschreven ook het avontuur is niet nadrukkelijk aanwezig. Dat neemt niet weg dat het onderhoudend genoeg is, zeker gezien de historische details die erin verwerkt zijn en de boodschap tevreden te zijn met wat God je schenkt. ā€˜Een gewaagde beklimmingā€™ is een aangename roman over vriendschap, het hervinden van het geloof, liefde en keuzes maken waarin de vraag naar voren komt wat werkelijk belangrijk is in het leven. Een mooie afsluiting van de serie!