Een lied tussen de doornen

Hanneke Stark-ten Voorde

Publicatiedatum: 11 maart 2022
Uitgever: De Banier

Indringende roman over twee zussen die proberen Joodse kinderen te redden April 1940. De zussen Janna en Lenie Vos hebben een kindertehuis waar ze onderdak bieden aan longpatiƫntjes die vanwege hun gezondheid in de rijke boslucht van Driebergen moeten herstellen. Alles lijkt vredig, maar op de achtergrond komt de dreiging van de oorlog steeds dichterbij. De situatie blijkt onveilig te zijn voor de kinderen en daarom worden ze door hun ouders weer naar huis gehaald. De zussen besluiten om hun huis en hart open te stellen voor Joodse kinderen. Maar is dat niet te riskant? Mogen ze vertrouwen op de wetenschap dat ze hiertoe door God geroepen zijn? Na Ondergaande zon schreef Hanneke Stark-ten Voorde opnieuw een indringende oorlogsroman die aanzet tot nadenken over het maken van keuzes en de gevolgen daarvan.

1 recensie/beoordeling van Een lied tussen de doornen

Hanneke Stark-ten Voorde baseerde ā€˜Een lied tussen de doornenā€™ op de waargebeurde geschiedenis van de Driebergse zussen Jacoba en Lammerdina Holst die tijdens de Tweede Wereldoorlog hun huis en hart openstelden voor Joodse kinderen. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door de ogen van Janna, de oudste zus, hoewel de kinderen ook een stem krijgen. De verschillende emoties, innerlijke strijd, geloofstwijfel en -vragen heeft de schrijfster invoelend weten te verwoorden.

Na een kalme, zachtaardige start krijgt het boek meer vaart en weet je aandacht tot het einde toe vast te houden. Het geloof, dat een aanzienlijke rol speelt, is op een natuurlijke wijze met het verhaal verweven en de auteur geeft een mooie christelijke boodschap mee aan de lezer: ook al begrijpen we Gods wegen soms niet, Hij overziet alle dingen en is nabij in het lijden. Zijn genade is genoeg.

ā€˜Een lied tussen de doornenā€™ (een prachtige toepasselijke titel) is een schrijnende en tragische Nederlandse oorlogsroman over verraad, schuldgevoelens, gebrokenheid en vergeving die je hart niet onberoerd laat en zeker het lezen waard is! Opdat we nooit vergetenā€¦

Schrijf je net als 4.104 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.