Eén perfecte dag

Lauraine Snelling

Jaar: 2010
Uitgever: Van Wijnen

Dit is het verhaal van twee moeders, volslagen vreemden voor elkaar, wier levens van het ene op het andere moment totaal veranderen.

De eerste, Nora Peterson, heeft een tweeling, jongen en meisje, die in het laatste jaar van hun middelbare school zitten. Nora is vast van plan om deze kerst perfect te maken. Volgend jaar zal haar tweeling het huis uit zijn en ergens ver weg studeren. Nora’s zenuwen zijn al behoorlijk op de proef gesteld doordat haar man tijdens een zakenreis in het buitenland wordt opgehouden. Dan krijgt ze plotseling bericht over een auto-ongeluk dat haar leven op z’n kop zet.

De andere moeder is Jenna Montgomery. Het kost haar als verpleegster veel moeite om een goede balans te vinden tussen haar baan en haar privéleven. Haar dochter, Heather, heeft al van jongsaf aan een ernstige hartkwaal. Nu Heather twintig is en nog altijd op de wachtlijst staat voor een donorhart, moet Jenna op de een of andere manier in het reine zien te komen met het idee dat dit wel eens hun laatste kerst samen kan worden. Dan gebeurt ineens het wonder waar Jenna al zo lang vurig voor heeft gebeden.

Terwijl Nora worstelt met depressie en rouw, ontdekt Jenna dat wonderen ontvangen niet altijd gemakkelijk is. Een prachtig geschreven roman vol emoties, waarin verdriet en geluk elkaar afwisselen.

‘Lauraine Snelling weet haar lezers vanaf het begin te boeien. Het rouwproces wordt reëel beschreven, en de lezers zullen in de ban raken van de openhartig beschreven emoties.’- Romantic Times Book Reviews.

1 recensie/beoordeling van Eén perfecte dag

Nora Peterson heeft de laatste kerst dat haar tweeling nog thuis woont al helemaal uitgedacht: ze zal alles in het werk stellen om het perfect en onvergetelijk te laten worden! De voorbereidingen lopen helaas niet helemaal zoals ze gepland had, aangezien haar man later van zijn zakenreis terug zal keren dan de verwachting was. Wanneer de politie echter aan haar deur verschijnt en meedeelt dat haar zoon een ernstig auto-ongeluk heeft gehad, stort haar wereld in.

Het leven van Jenna Montgomery staat volledig in het teken van het zorgen voor haar chronisch zieke dochter Heather en haar werk op de spoedeisende hulp (waarmee ze het hoofd financieel boven water probeert te houden). Ze ziet met lede ogen aan dat Heather steeds zwakker wordt en ze hoopt en bidt vurig dat er op tijd een donorhart beschikbaar zal zijn. Maar de kansen worden steeds kleiner… Totdat Jenna ineens een belangrijk telefoontje krijgt.

Lauraine Snelling brengt in deze roman het (belang van) donorschap onder de aandacht, waarbij het verhaal door de ogen van beide betrokken families wordt verteld, met name vanuit het perspectief van Nora en Jenna. Ze beschrijft uitgebreid de stroom van emoties die loskomen, de worstelingen en het rouwproces (zij het soms iets té uitvoerig).

Ondanks het originele thema wist het boek me niet echt te raken; ik doorleefde het verhaal niet (het bleef een ‘vertelling’ en het was mijns inziens ook niet altijd even realistisch), waardoor het wat oppervlakkig bleef. Verder was er een aantal storende elementen die mijn leesplezier verminderden. De historische boeken ‘Het land van duizend morgens’ en ‘Een morgen voor Ingeborg’ vond ik zelf een stuk boeiender.

‘Eén perfecte dag’ is een ontroerende familieroman waarin gemis, verdriet en angst worden afgewisseld door hoop en geluk, en die eveneens laat zien dat God de ware Trooster is, de balsem voor onze (gebroken) ziel.