Een spel van licht

Charles Martin

Publicatiedatum: 21 september 2021
Jaar: 2021
Categoriën:

Een sterk staaltje proza vol sterke personages en met een krachtige boodschap van vergeving.

‘Een spel van licht’ van Charles Martin leert je hoe moeilijk, maar ook hoe belangrijk het is om los te laten. De succesvolle fotograaf Tucker Mason weet precies hoe hij dingen vast kan leggen die anderen niet kunnen zien. Maar wat hij niet inziet, is hoe hij in het reine moet komen met zijn verleden en zijn vader kan vergeven. Als zijn halfbroer ontsnapt uit een psychiatrische instelling en zijn jeugdvriendin met haar zoon op zijn pad komt, wordt hij gedwongen de confrontatie met zijn verleden aan te gaan. Maar dat vraagt om een stap in de genade waarin hij nauwelijks gelooft.

2 recensies/beoordelingen van Een spel van licht

1. Yvonne8

Yvonne8

Het begin was niet wat ik van deze schrijver had verwacht: een rauwe, typisch platvloerse Amerikaanse setting (Tucker in een smoezelig tankstation, Mutt op een terrasje van een restaurant met vage klanten en asociale bedienden). Maar vanaf hoofdstuk 4 werd ik meegezogen in het levensverhaal van Tucker en Matthew (en Katie), die een moeilijke jeugd moesten doorstaan. Dankzij de liefdevolle zorg van Miss Ella weet Tucker zich overeind te houden. Mutt (bijnaam Matthew) is totaal verknipt en kampt met verschillende psychische aandoeningen. Schrijver C.M. weet uiteindelijk een prachtig inkijkje te geven in het leven van Mutt en hoe hij samen met Tucker (en Katie en haar zoontje) zich door het leven en de kwade herinneringen worstelt. Miss Ella leeft nog in hun gedachten voort en haar ‘erfenis’ is duidelijk: ze heeft altijd opgeroepen om door haat gedreven niet in de voetsporen van een kwaadaardige vader te treden. ‘Liefde overwint alles’. Tucker vergeeft zijn demente vader met woorden en spreekt de hoop uit dat zijn hart zal volgen. Indringend boek, zeker een boek dat ik nog weleens zou willen lezen.

2. Mine

Mine

Mooi boek, maar Hemelwater en Over de bergen blijven favoriet.