En verlos ons van het stof

Susie Finkbeiner

Jaar: 2017

Het is 1935. De tienjarige Pearl Spence is een speels meisje met veel fantasie. Daarmee slaat ze zich door het leven in het door droogte en ziedende stofstormen geteisterde Red River, Oklahoma. Haar vader, sheriff Spence, is een baken van rust in de getergde stad en ze is er trots op zijn dochter te zijn. Dan vestigt zich in Red River een gevaarlijke man, die het op Pearl lijkt te hebben gemunt. Als hij een schokkend geheim onthult waar het hele stadje bij betrokken is, zakt de bodem onder Pearls bestaan weg. Als dit waar is, wie Ć­s ze dan eigenlijk?

2 recensies/beoordelingen van En verlos ons van het stof

In het midden-westen van de Verenigde Staten woedden in de jaren ā€™30 hevige stofstormen. Ook de staat Oklahoma werd zwaar getroffen. Dit verhaal, dat zich afspeelt in 1934, neemt je mee naar Red River waar de tienjarige Pearl Spence samen met haar ouders en zus woont. Zo goed en zo kwaad als het gaat proberen ze zich door de tegenslagen heen te worstelen.

Op een dag stapt er een vreemdeling uit de trein die Pearl angst aanjaagt. Wie is deze man en waarom zoekt hij haar steeds op? Wanneer hij ontstellende informatie met haar deelt, verandert haar leven voorgoed.

In deze indringende roman wordt door de ogen van Pearl het harde leven geschetst van het stadje Red River in de tijd van de Grote Depressie. Op meeslepende, zintuiglijke wijze brengt de auteur het schrijnende tafereel tot leven: de aanhoudende droogte, het onbedwingbare stof en de armoede.

Je wordt als vanzelf onderdeel van het liefdevolle gezinsleven van de familie Spence. Het omzien naar anderen loopt daarnaast als een rode draad door het boek heen. Verschillende heftige gebeurtenissen hebben een enorme impact op Pearl, haar familie en de dorpelingen. Het toont de pijn van het leven en de uitwerking die dat heeft en daarnaast het leed en de gevolgen van de keuzes die we maken.

Dit eerste deel van een serie over Pearl Spence laat zien hoe mensen onder de meest erbarmelijke omstandigheden wisten te overleven. ā€˜En verlos ons van het stofā€™ ā€“ dat qua stijl vergelijkbaar is met ā€˜Dochterliefā€™ van Chris Fabry ā€“ is haast tastbaar en weet doeltreffend je hart te raken. Een krachtig, rauw en emotioneel verhaal vol moed, spanning en veerkracht ten tijde van de Dust Bowl. Van harte aanbevolen!

2. Yvonne8

Yvonne8

Susie Finkbeiner weet een vrijwel onbekende ecologische ramp uit de jaren 30 – The Dust Bowl – te ‘portretteren’ via het gezin Spence en met name de 10-jarige Pearl Spence. Het is een meeslepend en spannend verhaal dat zich afspeelt rond Pearl en haar afkomst. Maar tegelijk proef je de impact die de stofstormen en de daarop volgende armoede hebben op het leven van het gezin Spence en de mensen in Red River, Oklahoma. Absoluut de moeite waard om te lezen!