(4 recensies)

Eva

William Paul Young

Uitgever: Kok

W. Paul Young versplinterde met De uitnodiging (The Shack) ons beperkte beeld van God. Zijn roman Eva daagt ons uit om schadelijke misvattingen over onszelf los te laten. Wanneer een zeecontainer aanspoelt op een eiland tussen onze wereld en de volgende, vindt John de Verzamelaar daarin een jonge vrouw – zwaargewond, bevroren, ternauwernood in leven. Met hulp van Genezers en Weters ziet hij toe op haar herstel. Hij ontdekt dat de genetische code van het meisje haar verbindt met elk bekend menselijk ras. Ze is een meisje uit de profetieën, maar niemand weet precies wat haar redding betekent. Niemand, behalve Eva, de moeder aller levenden, die haar ‘dochter’ noemt en haar uitnodigt om de waarheid te ontdekken over haar eigen geschiedenis en die van ons allemaal. Young raakte miljoenen mensen met De uitnodiging. In Eva verkent hij op gedurfde wijze het scheppingsverhaal en opent hij een verfrissend debat over de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen binnen de context van onze ontstaansgeschiedenis. Hij helpt ons om elkaar te zien zoals de Schepper ons ziet: volmaakt, uniek en niet gevangen in door cultuur bepaalde regels en begrenzingen.

4 recensies/beoordelingen van Eva

1. bomma uit Biervliet

bomma uit Biervliet

apart boek, een soort mystieke roman. Toen ik deze roman voor de tweede keer las heb ik er van genoten. Een bewusteloze aangespoelde jonge vrouw, met veel verwondingen wordt goed verzorgd. Ze herstelt.
    Zo wil God de mens die kapot is door de zonde herstellen.

2. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

3. Anita

het is mijn inziens een prachtig geschreven boek over de zondeval of de “draai” van de mens weg van het aangezicht van God. Ik herken in het verhaal veel van de mythische wereld van de Papoea”s. De schrijver is in Papoea Nieuw Guinea opgegroeid als kind van een zendelingsgezin. Met dit gegeven in je achter hoofd kan je tijdens het lezen op reis gaan in je eigen ” reis met God” door een prachtig geschreven verhaal.

4. Martijn

Met De uitnodiging schreef W. Paul Young een allegorisch verhaal over de drie-eenheid, een poging om het beperkte beeld dat wij mensen van God hebben bij te stellen. Eva is opnieuw zo’n mythisch verhaal vol metaforen dat de lezer een nieuw beeld wil geven van Bijbelse waarheden. Dit keer rondom de schepping en de relatie tussen man en vrouw. De auteur slaagt er meer dan in zijn eerste boek in om de lezer vast te grijpen met mooie beelden en ontroerende scènes. Theologisch gezien moet je het hier en daar wel met een korreltje zout nemen.

W. Paul Young plaatst zich in een traditie van schrijvers die Bijbelse verhalen als basis nemen om er zelf met een hoop fantasie nieuwe elementen aan toe te voegen, en onderdelen ervan een nieuwe betekenis te geven. Denk bijvoorbeeld aan C.S. Lewis met de Narnia-boeken, en nog meer zijn trilogie over de ruimte waarin de zondeval op een nieuwe manier wordt bekeken. Dat is theologisch gezien natuurlijk altijd riskant terrein, en ook op Eva kwam er direct na verschijnen al de nodige kritiek. Je kunt het boek dan ook op meerdere manieren lezen: als mooi beeldend verhaal over een fictieve wereld met raakpunten aan onze wereld, of als nieuwe blik op theologische principes. Ikzelf neig meer naar het eerste, ondanks dat de auteur duidelijk meer de tweede bedoeling had bij het schrijven van zijn boek, zo blijkt uit diverse interviews.

Op een dag spoelt er op een eiland in een soort tussenwereld tussen de onze en de hemel een zeecontainer aan. In de container zit een meisje van zo’n 15 jaar, Lillie, dat het slachtoffer blijkt te zijn van mensenhandel. Ze belandt in een mythische, science-fictionachtige wereld met iconische personen als Verzamelaars, Halers, Wachters en Vinders. Maandenlang zweeft ze tussen leven en dood, tot ze uiteindelijk genoeg opgeknapt is voor de taak die haar wacht. Want ze is hier met een doel aangespoeld, ze is namelijk een Getuige. Door middel van dromen en visioenen wordt haar de mogelijkheid gegeven om de schepping van de wereld en de zondeval van dichtbij mee te maken. Ze is ‘de derde vrouw’, na Eva en Maria, en staat als Bruid symbool voor de kerk, de gemeente van Christus.

Vanuit haar positie als getuige ziet ze hoe God, de Tijdloze, de wereld schept, in zes dagen, of miljarden jaren, het is maar hoe je het bekijkt. Ze ziet Adam geboren worden, ze maakt mee hoe Eva uit Adam voortkomt, ze ziet hoe de slang, als sluwste van alle dieren, Adam als eerste begint te verleiden – een van de ‘nieuwe’, alternatieve invullingen van het oeroude Genesisverhaal die de auteur gaandeweg aan bod laat komen. En uiteindelijk ziet Lillie hoe Adam uit de hof van Eden wordt verbannen. Eva blijft er nog een tijd, maar kan uiteindelijk de verleiding niet weerstaan om haar man achterna te gaan.

Er zijn meer van dit soort wijzigingen aan – of invullingen van de gaten in – het Bijbelse verhaal die de auteur in zijn verhaal een centrale rol laat spelen. Dat zorgt met name voor een nieuwe blik op de vrouw, of het vrouwelijke. Oorspronkelijk was het natuurlijk de vrouw, Eva, die als eerste van de boom at (dat gebeurt overigens nog steeds ook wel in dit boek), maar de auteur presenteert toch vooral de man als hoofdschuldige van de zondeval. Of je met deze opvatting theologisch gezien nu echt iets mee moet doen als lezer ligt echt aan hoe je het boek leest.

Ik vond Eva een boeiend, mythisch verhaal waarin veel overeenkomsten te zien zijn met allerlei Bijbelse visioenen uit Daniel en Openbaringen, maar waarin de auteur ook teruggrijpt op enkele buitenbijbelse mythes (rondom Lilit bijvoorbeeld). Op een of andere manier maakte het boek de schepping en zondeval tastbaarder en ingrijpender. Dat komt bijvoorbeeld doordat waarheden als ‘Onze diepste verlangens zijn een heimwee naar iets cruciaal en kostbaars dat we zijn kwijtgeraakt’ van meer diepte en betekenis worden voorzien in het verhaal. Stilistisch gezien is de auteur echter net als in zijn vorige twee boeken niet altijd even sterk, wat soms nogal hoogdravende of juist banale zinnen oplevert.

Maar toch overheersen de mooie gedachten in het verhaal. Zoals bijvoorbeeld over de zondeval, wat Young de ‘draai’ noemt, als in dat de mens zich weggedraaid heeft van het aangezicht van God. “Verdwijnt het vertrouwen op Gods woord en karakter, dan is de dood het gevolg. Die erfenis slepen we altijd met ons mee en daarmee roepen we voortdurend krachten op die dienstbaar zijn aan het beest van politiek en religie. Het verlangen naar verbondenheid en eenheid, dat zijn oorsprong vindt in God, maakt plaats voor competitie, egoïsme en machtswellust.” Eva lezen vraagt om een ‘Geest des onderscheids’, zoals dat dan zo mooi heet, maar doe het vooral wel als je geraakt wilt worden door beelden van Gods liefde voor zijn schepping.