Het land van mijn vader

Lori Benton

De veelgeprezen historische roman ‘Het land van mijn vader’ van Lori Benton speelt zich af op de grens tussen twee werelden: die van de Amerikaanse kolonisten in de achttiende eeuw en de inheemse bewoners van het land. De kolonisatiegrens van New York, 1784. Als 14-jarig meisje is Willa Oberchain ontvoerd door indianen. Ze groeit op tot een knappe, jonge vrouw in de stam van de wolf. Maar als haar man en kinderen door het noodlot om het leven komen, besluit ze terug te keren naar het land van haar ouders. Aangekomen bij haar ouderlijk huis zijn haar vader en moeder in geen velden of wegen te bekennen. Niemand in het dorp weet waar ze zijn en ze worden dood gewaand. Is er nog een toekomst voor Willa? Met ‘Het land van mijn vader’ won Lori Benton in de Verenigde Staten diverse prijzen. Deze roman werd zelfs uitgeroepen door Boek van het jaar 2014.

1 recensie/beoordeling van Het land van mijn vader

1. Martijn

Hoe was het leven van de gewone man en vrouw in de tijd van de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog? We kunnen ons er misschien maar moeilijk een echte voorstelling van maken. De debuutroman Het land van mijn vader van Lori Benton brengt het harde leven van de pioniers in beeld die temidden van oorlogsgeweld hun leven probeerden op te bouwen.

Een jonge vrouw reist te voet over bergen en door dalen, een tocht die zowel een reis naar het verleden is. Ze is op weg naar het land van haar ouders en grootouders. Waar ze vandaan komt, wat ze meegemaakt heeft, dat alles komen we gaandeweg te weten. Maar sommige dingen kunnen beter diep weggestopt worden, om nooit meer over te praten. Het is Willa, die vroeger Vlammende Hemel genoemd werd. Ze heeft jarenlang bij indianen gewoond maar zoekt nu haar toevlucht bij de mensen die haar grootbrachten.

Wanneer ze aankomt bij het land van haar vader blijkt hun oude huis echter verbrand, het veld verwilderd, en benaderen de meeste mensen haar vijandig. Toch wil ze alles op alles zetten om het land van haar vader in ere te herstellen. Met behulp van Neil, een jonge reiziger en bioloog die ze onderweg letterlijk uit de bosjes opgeraapt heeft, en met de hulp van Joseph, een strijder uit haar vroegere clan, weet ze enkele veldjes weer vol bloeiende gewassen te krijgen, en bouwt ze langzaam aan een comfortabel onderkomen. Maar het ziet er naar uit dat ze dit alles binnenkort al weer zal moeten opgeven, want Richard, een van haar vroegere vrienden, heeft zijn zinnen gezet op het land dat ze als het hare beschouwt. Volgens de wet mocht grond van Britsgezinde families geveild worden, en alles wijst erop dat Willaā€™s ouders de kant van de Britten gekozen hebben. Willa is van het tegendeel overtuigd, alleen hoe kan ze dat ooit nog bewijzen?

Op een meeslepende manier vertelt Lori Benton het verhaal van Willa, zonder melodramatisch te worden. In het boek wisselen de perspectieven elkaar af, zodat je het verhaal van verschillende kanten meemaakt. Realistisch beschrijft de auteur de strijd van Willa om haar land op te bouwen maar ook weer aansluiting te vinden bij de mensen bij wie ze vroeger hoorde ā€“ maar die haar nu als een buitenstaander zien. Dat ze, door alles wat ze heeft meegemaakt, haar hart afsluit voor al te persoonlijke relaties, is niet verwonderlijk. Maar God heeft een plan met haar leven, ā€˜het geknakte riet zal Hij niet brekenā€™ is een tekst die een grote rol speelt in het verhaal. Langzaam zie je dan ook dat ze zich openstelt voor de mensen die God op haar pad plaatst. Een mooi geschreven, hier en daar wat voorspelbare historische roman over een boeiende tijd.