Het merkteken van de koning

Jocelyn Green

Jaar: 2018

Het leven in deze nieuwe wereld vergt meer van haar dan ze ooit had gedacht

Na de dood van een van haar patiënten wordt vroedvrouw Julianne Chevalier gevangengezet en gebrandmerkt als een verstokte misdadiger. Wanneer de kans zich voordoet om haar levenslange gevangenisstraf te verruilen voor verbanning naar de prille Franse kolonie in Louisiana, grijpt ze die met beide handen aan. Ze hoopt daar ook haar broer, een soldaat, terug te vinden. De prijs voor haar overtocht is echter een gedwongen huwelijk met een medegevangene.

Het leven in New Orleans blijkt heel anders te zijn dan ze had verwacht. De nederzetting is vergeven van de modder en de muggen, en niemand kan haar iets vertellen over haar broer Benjamin. Dan gebeurt het ondenkbare. Julianne wendt zich tot officier Marc-Paul Girard om hulp – maar weet hij meer over haar broer dan hij wil toegeven?

Opnieuw moet Julianne haar weg vinden in dit gevaarlijke land, beroofd van al haar dromen en gestigmatiseerd door het merkteken van de koning op haar schouder – een schande die enkel door genade én liefde overwonnen kan worden.

Over de schrijfster

Jocelyn Green, meermaals bekroond auteur van zowel fictie als non-fictie, wil haar lezers geloofsvertrouwen en moed geven. Ze schreef onder meer een speciale editie voor militairen van De vijf talen van de liefde, samen met bestsellerauteur Gary Chapman. Het merkteken van de koning is bekroond met een Christy award. Jocelyn woont met haar man en twee kinderen in Iowa. Haar website is www.jocelyngreen.com.

1 recensie/beoordeling van Het merkteken van de koning

Parijs, begin 18e eeuw. Julianne Chevalier is een geliefde en veelgevraagde vroedvrouw bij zwangerschappen. Maar als één van haar patiënten tijdens de bevalling overlijdt, wordt ze gebrandmerkt als moordenaar en levenslang gevangengezet in het Salpêtrière, de beruchtste vrouwengevangenis in Parijs.

Frankrijk wil haar prille kolonie La Louisiane bevolken en weeskinderen en gevangenen worden, met mooie beloftes, gedwongen de grote oversteek te maken. Julianne ziet hierin een mogelijke uitweg uit haar uitzichtloze situatie; eveneens hoopt ze er haar broer Benjamin te vinden die jaren geleden als soldaat de Atlantische Oceaan overstak. Aan de reis naar het nieuwe thuisland is echter een barbaarse verplichting verbonden.

De aankomst in Amerika is één grote desillusie: La Louisiane blijkt een immens moeras te zijn, de hitte is er ondragelijk en het stikt er van de muggen – om nog maar te zwijgen over alle gevaren die op de loer liggen. Julianne probeert haar best te doen er wat van te maken, maar het leven in dit oord valt haar zwaar, zeker als niemand iets schijnt te weten over het enige familielid dat ze nog heeft.

Wanneer het noodlot toeslaat en iedereen zich tegen Julianne lijkt te keren, is officier Marc-Paul de enige die haar te hulp komt. Ze heeft het idee dat hij dingen voor haar verzwijgt. Zal ze ooit een bestaan op kunnen bouwen in dit land waar al haar dromen in duigen zijn gevallen?

Deze roman zoomt in op de grondvesting van de Franse kolonie La Louisiane. Het harde bestaan te midden van de wildernis – tegenslagen, spanningen met de inheemse bevolking, honger en velen die stierven aan ondervoeding of ziekte – is duidelijk uiteengezet en geeft een inkijk in hoe moeizaam het leven van de pioniers en soldaten was. Tegelijkertijd krijg je een blik geworpen in het werk van een 18e-eeuwse vroedvrouw, wat interessant is om over te lezen.

In het boek worden verschillende indianenstammen genoemd. Sommigen hadden banden met de Fransen, anderen met de Britten; het is hieromtrent even goed lezen om helder onderscheid te kunnen maken.

Jocelyn Green heeft met ‘Het merkteken van de koning’ een prachtig historisch verhaal geschreven met boeiende personages waarin onder meer vertrouwen, vergeving en een opbloeiende romance aan bod komen. Tevens wil de schrijfster de mooie boodschap meegeven dat bij God geen veroordeling is, enkel liefde en genade. Deze roman – berustend op ware gebeurtenissen over een onbekend stukje geschiedenis – weet je aandacht van begin tot eind vast te houden. Aanrader wat mij betreft!