(4 recensies)

Het sprookje van de eeuwige zomer

Susan Crandall

Publicatiedatum: 13 september 2019

Het sprookje van de eeuwige zomer van Susan Crandall is een ontroerende roman over de kracht van verzoening in verstoorde relaties.

Tally James ziet haar jongere broer op tv in het nieuws ā€“ in een item over een moord. Ze besluit terug te keren naar Mississippi om de confrontatie met haar verleden aan te gaan. Daar ontdekt Tally dat er op sommige wrange vragen al even wrange antwoorden bestaan, maar dat er ook een mogelijkheid is om relaties te herstellen en weer voor het goede te kiezen.

4 recensies/beoordelingen van Het sprookje van de eeuwige zomer

1. chris10e

chris10e

2. Marja Hakkenberg

Hoopvolle roman over vergeving en verzoening

In de jaren ’60 van de vorige eeuw, wanneer het zuiden van Amerika nog volop in de greep van de rassenscheiding is, groeit Tallulah James op in Lamoyne een klein stadje, waar iedereen alles van elkaar weet. De kinderen uit het gezin waarvan Tally (afkorting van Tallulah) de oudste is, ontbreken een stabiele thuissituatie. Hun moeder Margo is vaak afwezig door allerlei maatschappelijke activiteiten en de vader van het gezin heeft zo zijn eigen problemen. De enige die zich werkelijk om de kinderen bekommert is Gran, de grootmoeder van Tally, die vooral naar de buitenwereld de schijn wil ophouden dat alles binnen het gezin verloopt volgens de toen geldende maatschappelijke regels. Door deze geslotenheid en haar weigering om te praten over de vele familiegeheimen legt Gran een extra druk op de gezinsleden en in het bijzonder op Tally, die onwetend is van wat er werkelijk aan de hand is in hun gezin. Het opgroeien in deze broeierige sfeer zorgt ervoor dat Tally een groot verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelt en in het gezin een beschermende rol heeft naar de jongere kinderen.

Wanneer de situatie in het gezin in een complete crisis verandert, ontvlucht Tally haar thuis en bouwt ze in Californiƫ een nieuw leven op, waarbij het opvalt dat zij niet in staat is om een volwassen relatie aan te gaan, gebaseerd op openheid en vertrouwen. Ondertussen verkeert ze in de veronderstelling, dat de andere gezinsleden ook een nieuw leven op een andere plaats kunnen beginnen. In Californiƫ lukt het haar om haar verleden tot op zekere hoogte te ontvluchten en nieuwe vrienden te maken. Echter haar weigering om haar verleden onder ogen te zien en het blijven wegstoppen van haar gevoelens van pijn en afwijzing, zorgen voor een breuk in haar relatie met de sympathieke Cody. De volgende schok voor Tally is het vernemen van het nieuws, dat haar jongste broer Walden verdacht wordt van moord. Tally besluit terug te keren naar Lamoyne om opnieuw haar beschermende rol van oudste zus op zich te nemen en Walden te redden van een veroordeling voor moord. Terug in Lamoyne gaat ze de confrontatie aan met haar verleden en vastbesloten begint ze aan de ontrafeling van de familiegeheimen, waarbij ze hulp krijgt van een oude vriend. Het aan het licht brengen van oude familiegeheimen zorgt voor een compleet andere kijk op het verleden en van de zorgvuldig opgebouwde faƧade door de familie James blijft weinig over.

‘Blijkbaar heb ik een fantastisch leven verzonnen voor iedereen die hier achterbleef, een leven dat niets te maken heeft met de realiteit. Een sprookje.’

Susan Crandall schreef een boeiende en intrigerende roman over hoe een jeugd van verwaarlozing je kan belemmeren bij het volwassen worden, maar waarin ook de kracht van vergeving en verzoening met familieleden centraal staat. Uiteindelijk is Het sprookje van de eeuwige zomer een boek vol hoop geworden, doordat de hoofdpersoon de last van het verleden kan afleggen en zich kan openstellen voor de mensen om haar heen.

Het boek kent twee verhaallijnen, waarvan er een in het verleden speelt en het verhaal van Tally’s jeugd weergeeft en de andere verhaallijn speelt zich af in het heden, wanneer Tally is teruggekeerd uit CaliforniĆ«. De beschrijving van Tally’s jeugd is heel boeiend om te lezen, waarbij de schrijfster goed de sfeer weet op te roepen van de jaren ’60 in de zuidelijke staten van Amerika. Het verhaal kent een traag verloop, waarbij vooral de eerste hoofdstukken wat doorzettingsvermogen vragen van de lezer maar als daarna duidelijker wordt wat er in het gezin aan de hand is, krijgt het verhaal meer diepgang. In het boek vallen verder de prachtige beschrijvingen van de natuur op en daarnaast zijn de gebeurtenissen en gevoelens van de diverse personen goed weergegeven. Aan het einde van het boek komen de verschillende verhaallijnen bij elkaar en volgt de ontknoping van een aantal goed bewaarde geheimen. Susan Crandall heeft een mooie interessante familieroman geschreven waarbij haar stijl van schrijven en de weergave van de gevoelens van de verschillende personen ervoor zorgen dat de lezer zich goed kan inleven in het verhaal.

3. Ingrid V.

Prachtig boek, dat ik moeilijk weg kon leggen. Het boek toont de gevolgen van ouders van psychische problematiek en het niet behandelen hiervan op het kind. Het boek is mooi geschreven vanuit de hoofdpersoon als kind en hoe zij het beleefde, wat ze dacht en voelde hierbij en hoe dit haar heeft gevormd in haar puberteit en volwassenheid. Het boek toont hoop, ondanks een gebroken jeugd waar weinig echt goed ging wist ze zich er toch bovenuit te worstelen en kwam er iets goeds uit de moeilijke jaren. Het boek is mooi geschreven en blijft boeien!

4. Anja

Prachtig boek over een jonge vrouw die een goede baan heeft en het ogenschijnlijk gemaakt heeft in het leven. Een krantenbericht plaatst haar plotseling weer in het verleden en ze gaat dan ook terug naar haar geboorteplaats. Haar jeugd was moeilijk doordat haar moeder niet van de kinderen hield, maar alleen aan zichzelf dacht en uiteindelijk het gezin in de steek liet. De vader leed aan manische depressiviteit en was geen betrouwbare ouder. Oma was als stabiele factor op de achtergrond. De jeugd van de hoofdpersoon wordt goed beschreven. Doordat de hoofdpersoon teruggaat vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats. Een grote rol speelt hierin haar jeugdvriend.
    Ik vond het een heel goed boek en heb het bijna in een adem uitgelezen!

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.