(4 recensies)

Ik zal verborgen zijn

Eline Rosenhart

In ‘Ik zal verborgen zijn’ van Eline Rosenhart strijden twee joodse vrouwen met dezelfde naam – Hadassah – voor een volk dat wordt bedreigd in haar bestaan. De een wordt in de tijd van het Perzische rijk meegesleurd in een leven dat ze nooit had kunnen voorzien en leert te wachten op het juiste moment om te handelen. De ander vlucht na de Kristallnacht vanuit Hamburg met haar familie naar Amsterdam. Wanneer de nazi’s Nederland binnenvallen, besluit ze in de voetsporen van haar naamgenote te treden. Met een telkens wisselende identiteit groeit zij tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in de rol waartoe ze zich geroepen weet, om uiteindelijk thuis te komen in Erets JisraĆ«l.

Een indrukwekkende roman over moed en volharding, maar ook een ontroerend coming of age verhaal over volwassen worden in tijden van jodenvervolging en verzetsstrijd.’ – Josha Zwaan, schrijfster van ‘Parnassia’ en ‘Zeevonk’

4 recensies/beoordelingen van Ik zal verborgen zijn

1. RiaN

RiaN

Dit boek geschreven door Eline Rosenhart is een roman over een jonge Joodse vrouw in Amsterdam die in de Tweede Wereldoorlog haar leven waagt om haar volk te redden. Na de Kristallnacht vlucht Hadassah met haar Joodse familie van Hamburg naar Amsterdam. Als een paar jaar later de oorlog uitbreekt, raakt ze betrokken bij het verzet, wordt ze verraden en belandt ze in een kamp. Na de bevrijding is haar strijd nog niet gestreden: nog amper hersteld van haar kamptijd, reist ze samen met veel andere Joden per boot naar Israƫl om samen hun nieuwe land op te bouwen Het boek bestaat uit gedeeltes die geschreven zijn vanuit Hadassah (diverse schuilnamen) in oorlogstijd, van Hadassah later in Israƫl.Ook loopt parallel de geschiedenis van de joden in de tijd van de ballingschap, Bijbelboek Esther.Dit laatste voegt m.i. niets toe en had wat mij betreft weggelaten kunnen worden of in de andere hoofdstukken verwerkt cq aangehaald kunnen worden.Al met al een indrukwekkend boek!

2. Aartje

Niet van het boek los te komen! Groots, buitengewoon!

3. H

Geweldig, pakkend, indrukwekkend

4. Martijn

De jonge schrijfster Eline Rosenhart maakt indruk met haar roman Ik zal verborgen zijn, een pakkend verhaal over jodenvervolging, heldenmoed, vertrouwen en het zoeken naar God. De roman beschrijft het leven van een Joods meisje dat net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog met haar familie vanuit Hamburg naar Amsterdam vlucht, en vervolgens na de oorlog in Israƫl belandt.

In Ik zal verborgen zijn draait het om Hadassah Liebermann, dochter van Yitzchak en Rachel, en zus van Mariah, Chaim en Tikvah. Na de Kristallnacht vertrekken ze naar familie in Amsterdam, in de hoop daar veilig te zijn voor het nazi-bewind. Maar al snel wordt duidelijk dat er aan hun vrije leven daar ook een eind zal komen. Chaim kan mee met een van de Kindertransporten naar Engeland die vlak voor de oorlog geregeld werden, en enige tijd na het uitbreken van de oorlog verhuist de rest van het gezin Liebermann naar het platteland in Friesland, naar de familie van Jonas, een jonge student die in Amsterdam vriendschap sloot met de blinde Mariah.

Via Jonas komt Hadassah in aanraking met het verzet tegen de Duitse overheersers. Dat begint voor haar met eenvoudige taken als het bezorgen van brieven en pakketjes, maar breidt zich gaandeweg uit naar meer gevaarlijker bezigheden. Zo raakt ze betrokken bij het in veiligheid brengen van Joodse kinderen en komt ze op een gegeven moment zelfs te werken voor een Duitse officier om erachter te zien te komen of deze te vertrouwen is door het verzet.

Naast deze verhaallijn over Hadassahs leven tijdens de oorlog bevat de roman nog twee andere lijnen. Het verhaal van Hadassah wordt namelijk afgewisseld met hoofdstukken over de Bijbelse persoon Ester. Hierin kun je lezen hoe ze worstelt met haar lot om de nieuwe vrouw van de Perzische koning Achasjverosj te worden, en hoe ze vervolgens haar Joodse landgenoten redt van een wisse dood. De derde verhaallijn speelt zich ruim veertig jaar na de oorlog af, als Hadassah in Israƫl woont en bij een herdenking een Amerikaan ontmoet, aan wie ze haar levensverhaal vertelt.

Het is indrukwekkend hoe gedetailleerd Eline Rosenhart het leven van het Joodse gezin Liebermann tegen de achtergrond van de oorlogsjaren beschrijft, en daarbij ook oog heeft voor een gedegen karakteropbouw van de personages. Uit de goed verzorgde schrijfstijl spreekt haar talent als verhalenverteller. Weliswaar zijn sommige beschrijvingen en gebeurtenissen misschien wat clichƩmatig, maar dat zit het verhaal uiteindelijk niet in de weg.

In Ik zal verborgen zijn wordt een mooie, vrij strakke parallel getrokken tussen het verhaal van Ester en haar moderne tegenhanger Hadassah. Zoals Ester haar leven op het spel zette voor haar geloofsgenoten en de strijd met Haman aanging, zo zet Hadassah zich in voor haar tijdgenoten in de strijd tegen de Duitse machthebbers. En net als de Bijbelse geschiedenis van Ester is het verhaal van Hadassah een verhaal over kracht vinden in je geloof en overtuigingen en een zoektocht naar de praktische betekenis van dat geloof en die overtuigingen in je eigen leven.