Iris

Dani van Doorn

Publicatiedatum: 1 februari 2022

1818, Engeland. Lady Iris Palmerton is een vrijmoedige jongedame die hoge eisen stelt aan haar bewonderaars. Tijdens het afgelopen balseizoen in Londen konden alleen Mr. Jeremy Black en Lord Frank Galston haar goedkeuring wegdragen. Hoe graag ze ook danst, het allerliefst is ze thuis op het familielandgoed Mickleham Hall, om daar rond te zwerven in de omgeving. In de winter krijgen Jeremy en Iris beiden schokkende gebeurtenissen te verwerken. Als gevolg hiervan komen ze elkaar weer dagelijks tegen. Ondanks dat Iris afstand van hem neemt, blijft Jeremy haar op zijn eigen plagerige wijze het hof maken. Al gauw krijgt hij concurrentie van Lord Galston. Iris besteedt echter de meeste aandacht aan haar jonge spaniël Olly, haar wandelmaatje en beschermer. Ze denkt dat zij het voor het kiezen heeft als het om mannen gaat, maar dat blijkt heel anders uit te pakken! Iris is het derde, zelfstandig te lezen deel uit de serie Tussen Londen en Surrey, waarin oude bekenden als Pippa en Elena voorbijkomen. Ook Mickleham en Fredley Manor spelen weer een rol in dit romantische verhaal vol enerverende gebeurtenissen, speelse humor en dierenliefde.

1 recensie/beoordeling van Iris

1. dianesboekenhoekje

dianesboekenhoekje

Engeland, 1818, de jonge Iris Palmerton heeft de huwbare leeftijd en het balseizoen waarbij de adel van Engeland van vroeger een partner uitzocht is voorbij. Er zijn twee mannen die ze ieder op hun eigen manier wel leuk vindt. De mannen, Jeremy Black en Frank Galston. De een heeft een adellijke titel en veel grond en de ander niet. Het gaat erom wat Iris het belangrijkste vindt. Dan vindt er een ongeluk plaats en is Iris aan huis gekluisterd. Ook het leven van Jeremy staat ineens op zijn kop. Zal Iris de juiste keuze maken? Kiest ze voor liefde of voor een titel en een landgoed? Dat is de grote vraag in dit derde deel van de serie Tussen Londen en Surrey.

“Hun briefwisseling had een band tussen hen gecreëerd maar nu hij in levende lijve voor haar stond wist ze blijkbaar niet hoe ze op hem moest reageren.”

Dani van Doorn neemt de lezer mee in een wereld van balseizoenen, adel, mooie jurken in een tijd waarin huwelijken niet alleen uit liefde worden gesloten en waarin een vrouwelijke arts niet ladylike is.
    Voor de liefhebbers van series als Bridgerton en Sanditon. We hebben onze eigen versie!
    Heerlijke feelgood waarbij de lezer weg kan dromen op mooie landgoederen maar ondertussen ook met de problemen achter de voordeur te maken krijgt. Er is ook ruimte voor enige diepgang en gevoelens als de hoofdpersonen verdriet proberen te verdringen en hun hoofd ondanks alles omhoog willen houden.
    Er wordt een tipje van de sluier opgericht over hoe ze toen omgingen met iemand die gewond is, erg interessant om te lezen. Hoe letterlijk spiegels worden weggehaald om iemand te beschermen.
    De spannende momenten lopen gelukkig vaak met een sisser af maar deze momenten doorbreken het verhaal wel in positieve zin.

Dani kan daarnaast een pagina vullen over een hond als Olly zonder de lezer een moment te vervelen. De lezer neemt alle gebeurtenissen uit het boek in zich op en geniet mee met de hoofdpersonen.
    Sommige dialogen zijn wat uitgebreid maar omdat de karakters zo echt lijken is dat niet zo heel erg. Het is leuk om te lezen hoe personages uit de andere delen in een andere levensfase komen en verder groeien in het verhaal. Dani geeft in het nawoord ook aan dat ze het best lastig vond om het juiste taalgebruik te hanteren. Ze is hier open en eerlijk in en dat waardeer ik echt in haar als auteur!!
    Deze lezer kan niet wachten op het vierde en laatste deel, Erica dat verder gaat waar Iris is gestopt…..