Kleurenspel

Deborah Raney

Uitgever: Kok

“Kleurenspel’ is een echte Deborah Raney: een hartverwarmend liefdesverhaal over een jonge weduwe die een nieuwe liefde vindt met een heel bijzondere overeenkomst met haar eerste man. Olivia Cline maakt plannen om met haar man Derek te verhuizen naar een andere stad, in de hoop daar Dereks affaire met een collega voor altijd achter hun te laten en zich beiden te focussen op hun huwelijk. Maar dan overlijdt Derek onverwacht en is Olivia plots eenzamer dan ooit. Zonder man, zonder inkomsten, in een vreemd huis en in een plaats waar ze niemand kent. Ze vindt een baan als assistent in het atelier van kunstschilder Reed Vincent, die al snel Olivia’s talenten ontdekt. Onder zijn bezielende begeleiding, komt Olivia tot bloei en krijgt ze nieuw vertrouwen in de toekomst. Totdat ze met een schok beseft waarom zijn handtekening haar zo bekend voorkomtā€¦

2 recensies/beoordelingen van Kleurenspel

1. M.2024

Myrthe023

2. Wonder van woorden

Olivia en Derek Cline hebben een pittige tijd achter de rug; hun huwelijk heeft een flinke knauw gekregen vanwege een affaire van Derek. Ze besluiten de grote stad Chicago achter zich te laten en een nieuwe start te maken in het dorpje Hanover Falls in Missouri, hopend weer nader tot elkaar te komen. Voordat ze er daadwerkelijk gaan wonen, komt Derek echter door een ongeluk om het leven, Olivia achterlatend in verwarring, verdriet en eenzaamheid.

Kunstschilder Reed Vincent is gezegend met talent en zijn schilderijen gaan als warme broodjes over de toonbank. Vanwege problemen met zijn ogen heeft hij, met enige tegenzin, besloten iemand aan te nemen om hem te kunnen helpen in zijn atelier. Olivia Cline wordt zijn assistente en hij beseft al gauw dat hij de juiste keuze heeft gemaakt: ze vormen samen een goed team.

Naast de werkgerelateerde band ontstaat er vriendschap tussen hen, die wellicht zou kunnen uitgroeien tot meer. Donkere wolken pakken zich echter samen wanneer Olivia geconfronteerd wordt met haar verleden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze roman van Deborah Raney viel me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Het verhaal verloopt nogal stroef, onder meer door diverse zinnen die niet prettig lezen (waarbij het mij niet duidelijk is geworden of dat te wijten is aan de schrijfstijl van de auteur of aan de manier van vertalen) en gaat, evenals de personages, niet echt de diepte in. De omgang tussen Olivia en Reed kwam op mij wat onbeholpen over en ik miste verbinding tussen hen. Ook zijn bepaalde stukken langdradig, soms, mijns inziens, ongeloofwaardig en hier en daar staan enkele tegenstrijdigheden.

Ondanks genoeg aansprekende thema’s als (rouw)verwerking, je leven onder de loep nemen, vertrouwen (op God) en tweede kansen wist ‘Kleurenspel’ me niet zo te raken. Dat is jammer, want ik weet dat de schrijfster meer in haar mars heeft. Misschien had ik vanwege eerdere (positievere) ervaringen te hoge verwachtingen van dit boek.

Schrijf je net als 4.092 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.