Nehemia, bouw op mij

Lynn Austin

Publicatiedatum: 17 november 2015

In de bijbels-historische roman ‘Nehemia, bouw op Mij’ vertelt bestsellerauteur Lynn Austin het verhaal van Jeruzalem: van een ruïne tot een prachtig bloeiende stad. Als hij hoort dat de muren van Jeruzalem zijn afgebroken en dat de poorten zijn verbrand, raakt dat Nehemia, de schenker van koning Artaxerxes in Perzië, diep. Hij bidt tot God om hulp en wordt gehoord: de koning geeft hem toestemming om naar Jeruzalem te reizen en de muren van zijn stad weer op te bouwen. Maar Nehemia heeft geen idee van de gevaren die hem wachten. De leiders van de omringende volken tonen zich brute vijanden, die samenspannen en aanslagen beramen om hem te vermoorden en de wederopbouw zo een halt toe te roepen. Lynn Austin wordt geroemd om haar historische en haar bijbels-historische romans. Eerder schreef ze onder andere series over de bijbelse koningen Hizkia en Manasse. ‘Nehemia, bouw op Mij’ is deel 3 in de serie ‘De wederopbouw van Jeruzalem’ over de profeten Zacharia, Ezra en Nehemia.

3 recensies/beoordelingen van Nehemia, bouw op mij

1. Lotte

Een inspirerend boek hoe Nehemia omgaat met tegenslag en gevaren.
    De schrijfster heeft het mooi een beeldend beschreven.
    Je wordt meegenomen in het verhaal en de bijbehorende omgeving.

2. Janneke Hartmann-van der Hoeven

Janneke Hartmann-van der Hoeven

3. Martijn

Nehemia, bouw op Mij vormt het sluitstuk van de serie over de Wederopbouw van Jeruzalem van Lynn Austin. Eerder beschreef de auteur al het leven van Zacharia en Ezra. Daarnaast schreef ze ook al eens een serie over Bijbelse koningen. Inmiddels is ze dus al aardig doorgewinterd in het genre van de Bijbelse historische roman, en dat merk je ook in haar nieuwste boek. Lynn Austin brengt het leven van Nehemia dichterbij en maakt het Bijbelse verhaal tastbaar.

Nehemia werkt als voorproever in het paleis van de Perzische koning Artaxerxes. De benaming voorproever is misschien wat bescheiden, want in feite is hij hoofdverantwoordelijk voor de algemene veiligheid binnen de paleismuren. Wanneer op een dag zijn broers Chanani en Efraïm naar Susa komen en hij hoort over de staat waarin Jeruzalem zich bevindt, grijpt dat hem erg aan. Hij is zo terneergeslagen dat de koning dat merkt en hem naar de reden voor zijn bedroefdheid vraagt. Wonder boven wonder weet hij de koning over te halen hem naar Jeruzalem te sturen om de stadsmuren te herbouwen en de inwoners zo te beveiligen tegen invallen door hun vijanden. Hij maakt de Israëlieten enthousiast door de boodschap van herbouw te verbinden aan berouw en boetedoening. De muren worden in snel tempo herbouwd, maar Nehemia krijgt ook te maken met tegenstanders die infiltreren en de arbeiders aanvallen.

Door het verhaal van Nehemia heen loopt een verhaallijn over Chana (een van de dochters van Sallum, die in de Bijbel vermeld wordt) die haar verloofde verloor bij een overval, en zich verlooft met Malkia, een rijke landeigenaar uit de omgeving van Jeruzalem (ook een personage uit het Bijbelse verhaal). Bij diezelfde Malkia werkt Nava, een jonge vrouw die als schuldslavin in dienst is om zo de schuld van haar vader af te lossen. Het is die combinatie van persoonlijke verhalen die de roman diepte en spanning geeft. Want uit de Bijbelse geschiedenis weten we hoe het verhaal afloopt: de muren worden herbouwd, het volk bekeert zich en de vijanden druipen af. Maar hoe loopt het af met Chana, kan ze Malkia vertrouwen, en zal Nava haar verloofde Dan nog terugzien?

Nehemia, bouw op Mij nodigt uit om de Bijbel er weer eens bij te pakken om meer te lezen over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Wanneer je dat doet, dan valt in elk geval op hoe Bijbelgetrouw Lynn Austin is in haar weergave van de gebeurtenissen. Een aantal dialogen en gebeden uit het boek Nehemia worden bijvoorbeeld integraal weergegeven, en de fictieve elementen zijn tegelijk zo realistisch dat je aanvoelt dat het best wel eens zo gebeurd zou kunnen zijn. Een minpuntje is dat Lynn Austin relatief weinig aandacht schenkt aan het beschrijven van de omgeving en sfeer waarin het verhaal zich afspeelt, en daarentegen dialogen, relaties en gebeurtenissen een grote plaats hebben. Maar daardoor krijgt het verhaal tegelijk wel vaart en spanning, zodat je het in een ruk uit wilt lezen.