Niets ontgaat ons

Janke Reitsma

Publicatiedatum: 26 oktober 2021
Jaar: 2021

Een beklemmende, maar ook bevrijdende roman tegen het decor van het verraderlijk mooie Waddengebied.

Niets ontgaat ons van Janke Reitsma is een overrompelend gezinsdrama dat zich afspeelt aan de waddenkust. Koen leidt samen met zijn ouders een geïsoleerd bestaan. Als zijn moeder zwanger raakt en met haar medicijnen stopt, keren haar psychische klachten terug. Aukje wordt geboren met een ernstige chromosoomafwijking, waardoor ze niet lang te leven heeft. Terwijl zijn vader op de achtergrond raakt, besluit Koen de zorg voor zijn zusje op zich te nemen. Een verantwoordelijkheid die zo ver voert dat hij besluit Aukje naar het wad te brengen, de plek die hij als het paradijs op aarde beschouwt en waarvan hij vindt dat ze die één keer moet zien.

Een evenzeer beklemmende als bevrijdende roman over een ontwricht gezin tegen het decor van het verraderlijk mooie Waddengebied. Een verhaal dat vragen stelt over hoe wij denken over leven en dood.

3 recensies/beoordelingen van Niets ontgaat ons

In deze roman ontvouwt zich een familiedrama over een onstabiel, gebroken gezin dat door psychische problemen ternauwernood het hoofd boven water kan houden. De moeder van Koen glijdt door de zorgen om Aukjes gezondheid steeds verder af en zijn vader vlucht voor de moeilijkheden. Koen probeert het gezin draaiende te houden, maar de verantwoordelijkheid dreigt hem te veel te worden.

Vanuit Koens gezichtspunt wordt het verhaal aan de lezer gepresenteerd, waardoor je het van (zeer) dichtbij beleeft en je er als het ware onderdeel van wordt. Je voelt de eenzaamheid, de wanhoop, de schaamte. Dat gegeven zorgt er samen met de onomwonden schrijfstijl van Janke Reitsma voor dat het boek diep en intens tot je door weet te dringen.

Gaandeweg vervaagt de scheidingslijn tussen wat goed of fout is en je wordt aangespoord daar zelf een antwoord op te formuleren. Naarmate het verhaal vordert, neemt de broeierige spanning – die vanaf het begin onderhuids aanwezig is – toe, en wordt steeds beklemmender, tot het een tragische en aangrijpende climax bereikt.

Toch is het niet enkel troosteloos. Er ontstaat onder meer een mooie vriendschapsband tussen Koen en een medescholier doordat ze herkenning vinden in elkaars problemen. Daarnaast wordt het Waddengebied prachtig en levendig beschreven en proef je ook zelf de rust, de ruimte en de vrijheid die Koen daar ervaart.

‘Niets ontgaat ons’ geeft een schrijnend en hartverscheurend beeld van het leven van een KOPP-kind en de daaruit voortvloeiende gevolgen. Een indrukwekkend literair debuut – met glinsteringen van hoop – dat tot nadenken stemt.

2. Yvonne8

Yvonne8

Schrijfster J.R. geeft een inkijkje in het bijzondere leven van het ontwrichte gezin Wolda. Het kostte me moeite om onder woorden te brengen wat ik van het boek vind en wat het met me doet. De schrijfster weet heel knap een situatie neer te zetten die bij mij in eerste instantie een enorme aversie oproept. Naar mate het verhaal vordert, groeit het medeleven met zoon Koen (tiener) en baby Aukje.
    Twee dingen (universele waarden/waarheden) die door het verhaal schemeren en die ik meeneem: 1) In ieder moment ligt een keuze verscholen en elke keuze levert een andere consequentie op. 2) Je kunt niemand beschermen voor het kwaad of voor verdriet, of wat dan ook … hoe je ook je best doet.

3. Martijn

Een boek dat je bij de keel grijpt. Met weinig opsmuk schetst de auteur het trieste leven van de jonge Koen, die haast alleen verantwoordelijk lijkt voor het reilen en zeilen van het gezin dat aan de rand van de wereld woont, in het hoge noorden van Nederland. Zijn moeder heeft te kampen met chronische manische-depressiviteit, zijn vader vlucht bij de minste problemen naar zijn winkel, en zijn jongere zusje is ernstig ziek. Voor Koen is de wereld buiten de dijk een toevluchtsoord. Graag zou hij zijn zusje daar mee naar toe nemen, over het wad, naar het eiland dat hij met zijn verrekijker kan zien liggen. Maar zijn zusje is fysiek helemaal niet tot zo’n barre tocht in staat, ze is immers verbonden aan zuurstof en heeft constante zorg nodig. Als lezer blijf je verscheurd meeleven met Koen, ergens wil je dat hij zijn bizarre plan niet doorzet, maar ergens hoop je ook met hem mee op een mogelijke verlossing, in het paradijs dat aan de horizon op hem wacht.