Ondergaande zon

Hanneke Stark-ten Voorde

Publicatiedatum: 15 april 2021
Uitgever: De Banier

Augustus 1943. Als Susanna met haar zusje een van de glooiende heuvels van West-Sussex op rent, weet ze niet dat ze op het punt staat de liefde van haar leven te ontmoeten. Als Jack Susanna ziet aankomen is het voor hem liefde op het eerste gezicht. De Canadese soldaat is gelegerd in een Engels dorpje nabij de zuidkust, in afwachting van het sein om de oversteek naar het vasteland te maken en te gaan vechten tegen de Duitse bezetter. Het jonge, verliefde stel trouwt enkele maanden na hun eerste kennismaking. De vreugde van het getrouwde leven wordt na enkele weken al overschaduwd. Jack krijgt te horen dat het eindelijk zover is: samen met veel andere soldaten maakt hij deel uit van de invasie in Normandiƫ. Een hachelijke onderneming. Susanna laat haar geliefde met pijn in haar hart gaan, maar zal ze Jack wel weer terugzien?

1 recensie/beoordeling van Ondergaande zon

De Canadese soldaat Jack Gibson is met zijn regiment, de North Nova Scotia Highlanders, gelegerd in de South Downs, in het zuidoosten van Groot-Brittanniƫ. Hij en zijn maten wachten op het signaal om Het Kanaal over te steken en de aanval te openen op het Duitse leger. Ze vervelen zich enorm en zien uit naar het moment dat ze kunnen gaan vechten voor vrijheid en recht. Op een warme zomeravond in augustus 1943 ontmoet Jack Susanna Brown en hij wordt op slag verliefd.

Susanna woont met haar ouders en zusjes in het dorpje Graffham, in het graafschap West-Sussex. Ze kan intens genieten van het dwalen door de nabijgelegen glooiende heuvels. Tijdens Ć©Ć©n van haar wandelingen loopt ze soldaat Jack Gibson tegen het lijf en vanaf dat ogenblik kan ze aan niemand anders meer denken.

Jack en Susanna weten al snel dat ze de ware voor elkaar zijn en na enkele maanden geven ze elkaar het jawoord. Aan de wittebroodsweken van het gelukkige paar komt echter spoedig een einde wanneer de dag aanbreekt dat Jack en zijn medesoldaten de strijd zullen aanbinden met de vijand. Voor Jack en Susanna volgt een onzekere en angstige periode.

De roman speelt zich af tijdens de donkere oorlogsjaren, niettemin straalt het een warme, lieflijke sfeer uit, wat met name tot uitdrukking komt in de beschrijvingen van de natuur en het gemoedelijke gezinsleven. De heftigheid van het tijdsbeeld komt daardoor mijns inziens niet helemaal tot zijn recht, maar het maakt het verhaal wel minder zwaar beladen.

De titel van het boek is passend gekozen en heeft een dubbele betekenis. Er is veel ruimte voor flora en fauna waarin de liefde van de auteur voor Gods schepping duidelijk te zien is. Het geloof neemt eveneens een grote plaats in. De personages en het verhaal op zich hadden wat mij betreft wat meer uitgediept mogen worden; de oorlogsstrijd wordt nogal beknopt weergegeven en de uitwerking van de hoofdpersonen is tamelijk gering.

‘Ondergaande zon’ berust op een waargebeurde en zeer schrijnende geschiedenis, waarover je meer kunt lezen aan het einde van het boek. Dit gegeven zorgt ervoor dat je extra wordt stilgezet bij wat de Tweede Wereldoorlog allemaal teweeg heeft gebracht en hoeveel levens erdoor zijn verwoest. De schrijfster heeft de vrijheid genomen om de namen te wijzigen, veranderingen aan te brengen en fictieve gebeurtenissen toe te voegen, met als resultaat een prettig leesbaar, toegankelijk debuut.

Schrijf je net als 4.104 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.