Oog in oog met Jakob

Gerrit Vink

Publicatiedatum: 19 september 2017
Jaar: 2017
Uitgever: Het Zoeklicht

Het leven van Jakob blijkt uitermate boeiend te zijn zodra men ontdekt dat God op een bijzondere manier aan het werk is. Hij maakt van een gewone en onvolmaakte man iets heel moois: een geloofsheld, een profeet, een man om je aan op te trekken!

De schrijver neemt je in dit boek stap voor stap mee door het leven van Jakob. De Bijbel is een heel eerlijk boek. Het verzwijgt de gebreken van Jakob niet. Maar in zijn onvolmaaktheid gaat God aan het werk en verandert hem naar Zijn beeld. Uiteindelijk is hij een man naar Gods hart. Gods genade en trouw triomferen in het leven van Jakob. Zijn levensverhaal is een bemoediging voor elke lezer.

Oog in oog met Jakob is een biografie van de aartsvader op basis van de Bijbelse gegevens en achtergrondinformatie. Maar keer op keer kijken we in de spiegel en ontdekken we de vele parallellen van toen en nu. Een boeiend boek om in Ć©Ć©n keer uit te lezen. Daarnaast zijn bij elk hoofdstuk de nodige voetnoten en studievragen te vinden. Dat maakt het boek ook heel geschikt voor zelfstudie of gebruik in Bijbelkringen. Juist bij deze vragen komen veel actuele onderwerpen aan bod. Zo is het een goed leesbaar en een heel praktisch boek, kortom: een aanrader voor ieder van ons.

‘Het kenmerk van Gods handelen met ons is genade. Dat gaat ons begrip ver te boven. We komen er zelfs tegen in opstand, omdat we alles zelf willen verdienen. Wanneer je echter helemaal in de knoop zit door eigen schuld of hoogmoed, is genade de enige uitkomst. Op een heerlijke wijze komt dit naar voren in het leven van Jakob. Gerrit brengt dit aan de oppervlakte in dit boek. Het is een goudader die door het leven van Jakob vloeit. Bij het lezen van dit boek lijkt het of je telkens een goudstuk vindt. Het is Gods Woord, maar het lijkt op een autobiografie. Gods handelen met Jakob is Gods handelen met ons. Hij is de God van Abraham, IsaƤk en Jakob. Van harte aanbevolen!’
Wout van Wijngaarden (voorzitter VEG – Vlaanderen)

‘Nodigt een boek over Jakob direct uit tot lezen? In eerste instantie zou je zeggen van niet. De persoon en zijn karakter hebben niets aantrekkelijks. Geloof en leugen wisselen elkaar af in het leven van deze derde aartsvader. De betekenis van zijn naam draagt ook niet bij tot enige sympathie: ‘hielenlichter en bedrieger’.
Maar in het leven van Jakob gaat het niet om hem, maar om de God van Jakob. Gods verlangen is om Zijn genade rijkelijk aan deze aartsvader te schenken. Om deze God beter te leren kennen, is het goed om de geschiedenis van Jakob aandachtig te bestuderen. Je raakt onder de indruk van God die Zich keer op keer bewijst als barmhartig, genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid.
Laat je opnieuw verrassen door ‘de triomf van Gods genade’. Van harte bij u aanbevolen!’
Martin Penning (hoofdredacteur Het Zoeklicht)

1 recensie/beoordeling van Oog in oog met Jakob