Op golven van hoop

Amanda Dykes

-> Online bestellen
Of bestel bij een christelijke boekhandel bij jou in de buurt.

Publicatiedatum: 7 mei 2020
Uitgever: Van Wijnen

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog stuurt een rouwende visser een gedicht naar een plaatselijke krant: een roep om hoop, zingeving en… stenen. Zijn boodschap? Stuur me een steen voor een geliefde die je mist, en ik zal er iets van bouwen dat leven geeft. Wanneer het gedicht zich verder verspreidt dan ooit de bedoeling was, veranderen de bescheiden woorden van Robert Bliss het tij van een natie. Dozen met rotsen overspoelen het havendorp aan de kust van Maine en hij zet zijn eeltige handen aan het werk. Totdat het onheil toeslaat. Tientallen jaren later wordt Annie Bliss teruggeroepen naar Anselby-the-Sea, omdat GrandBob, de man die haar een toevlucht bood tijdens de moeilijkste zomer van haar jeugd, nu degene is die hulp nodig heeft. Maar wat ze aantreft is een mysterie: een muur van zware dozen met stenen.
Samen met de knappe en mysterieuze postbode van de stad ontdekt Annie het verhaal laag voor laag; verlangend om de hoop terug te vinden die GrandBob ooit levend hield. Zo ontdekt ze tegelijk de waarheid achter de kloof in het verleden van haar familie. Terwijl GrandBob de dood in de ogen kijkt, voert Annie een strijd met de tijd, een vijand net zo meedogenloos als de golven van de zee die tegen de rotsen slaan.

1 recensie/beoordeling van Op golven van hoop

1. Hemelse boeken

Hemelse boeken

Op golven van hoop is de steengoede debuutroman van Amanda Dykes over liefde, verlies en verzoening.

Het idyllische kustdorpje Ansel-by-the-sea is het decor van twee verhaallijnen. Het eerste verhaal speelt zich af in 1944. Roy, de tweelingbroer van Robert, wordt opgeroepen voor de oorlog. Hij laat zijn vrouw Jenny en hun babyzoontje William achter. Uit wanhoop schrijft Robert een gedicht, dat uiteindelijk grote gevolgen heeft. De tweede verhaallijn speelt zich af in 2001. Annie keert terug naar het dorp omdat haar oudoom Bob in het ziekenhuis ligt. Langzaam ontvouwt zich wat er heeft afgespeeld in het leven van Bob en zijn geliefden.

Beide verhaallijnen zijn even sterk en dat is best bijzonder omdat er meestal één hoofdverhaal is met een terugblik. Ze zijn allebei geschreven in de tegenwoordige tijd en ook dat is een aparte keuze, omdat één verhaal zich in het verleden afspeelt, maar juist daardoor doet de één niet onder voor de ander. Uiteindelijk komen de verhalen samen en vormen ze een afgerond geheel. Er zijn geen losse eindjes, terwijl dat wat onwaarschijnlijk is of zoals de schrijfster het noemt: een wonder. Ook de bovenmenselijke kracht die de hoofdpersoon op het eind tot grote daden aanzet is enigszins onrealistisch. Maar dat is niet zo belangrijk bij het lezen van de rest van dit prachtige verhaal. Over Annie die op zoek is naar haar bestemming, over William die wordt geteisterd door schuldgevoel, Eva die haar rijke leven opgeeft voor de liefde, de mysterieuze Jeremiah die voor zonsopgang ergens heenvaart, de blinde Ed die meer ziet dan je denkt en natuurlijk over de wijze Bob om wie het hele boek eigenlijk draait en die zijn levensdoel vervuld ziet worden. De lezer wordt al snel meegezogen door de levens van de hoofdpersonen. De karakters zijn gevormd door hun verleden, waardoor ze levensecht en geloofwaardig zijn. Het geloof wordt op een natuurlijke manier door het verhaal geweven. De schrijfster rijgt woorden aaneen tot poëtische zinnen, waarbij de dialogen ondergeschikt zijn aan het verhaal. Soms zijn de zinnen erg lang, zoals de openingszin die bestaat uit zes regels. Maar ik heb genoten van de bedachtzame zinnen: “Onuitgesproken woorden waarvan zij de sleutel in handen heeft.” Met haar unieke taalgevoel brengt Amanda het dorpje in Maine tot leven, met de bewoners die als het erop aankomt voor elkaar klaar staan en de zee die gevaarlijk maar ook magisch kan zijn. “Elke golf in die onmetelijke blauwe zee vertelt een verhaal.” Op golven van hoop is een origineel verhaal, grondig uitgewerkt, overtuigend gebracht en met liefde geschreven. Het verhaal resoneert nog lang na.