Op golven van hoop

Amanda Dykes

Publicatiedatum: 7 mei 2020
Uitgever: Van Wijnen

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog stuurt een rouwende visser een gedicht naar een plaatselijke krant: een roep om hoop, zingeving en… stenen. Zijn boodschap? Stuur me een steen voor een geliefde die je mist, en ik zal er iets van bouwen dat leven geeft. Wanneer het gedicht zich verder verspreidt dan ooit de bedoeling was, veranderen de bescheiden woorden van Robert Bliss het tij van een natie. Dozen met rotsen overspoelen het havendorp aan de kust van Maine en hij zet zijn eeltige handen aan het werk. Totdat het onheil toeslaat. Tientallen jaren later wordt Annie Bliss teruggeroepen naar Anselby-the-Sea, omdat GrandBob, de man die haar een toevlucht bood tijdens de moeilijkste zomer van haar jeugd, nu degene is die hulp nodig heeft. Maar wat ze aantreft is een mysterie: een muur van zware dozen met stenen.
Samen met de knappe en mysterieuze postbode van de stad ontdekt Annie het verhaal laag voor laag; verlangend om de hoop terug te vinden die GrandBob ooit levend hield. Zo ontdekt ze tegelijk de waarheid achter de kloof in het verleden van haar familie. Terwijl GrandBob de dood in de ogen kijkt, voert Annie een strijd met de tijd, een vijand net zo meedogenloos als de golven van de zee die tegen de rotsen slaan.

3 recensies/beoordelingen van Op golven van hoop

1. Martijn

Het leven in het kustdorp Ansel-by-the-Sea wordt bepaald door de oceaan. Niet alleen omdat de inwoners er deels hun brood mee verdienen, maar ook omdat de altijd maar voortdurende afwisseling van eb en vloed, rustige dagen en woeste stormen, het verleden van een ieder heeft getekend. Een van die personen op wie de oceaan zowel een aantrekkingskracht als een verwoestende invloed heeft is Robert. Zijn tweelingbroer wordt opgeroepen voor de strijd in Europa. Zijn vrouw en zoontje William blijven achter. Om de herinnering aan Roy levend te houden begint Robert na de oorlog met een bijna onmogelijke taak: zelf een vuurtoren bouwen. Hij roept daarbij bijzondere hulptroepen in: iedereen met een verhaal over verlies of strijd mag een steen naar hem opsturen, die vervolgens een plekje krijgt in het bouwwerk. Op golven van hoop is een boeiende roman met poëtische en beeldende taal. Twee verhaallijnen komen samen, die van Roy en Robert en die van Roys kleindochter Annie, die nu wel eens op wil helderen waarom haar vader William geen contact meer met haar oom Robert heeft. Amanda Dykes heeft het talent om een breed uitwaaierend verhaal met veel details tot een pakkend geheel samen te voegen. Een boek om niet in een keer achter elkaar te verslinden, maar rustig te herkauwen en even te laten bezinken.

2. TillyLeest

TillyLeest

In dit prachtige verhaal in het idyllische dorpje main komt de kracht van een gemeenschap naar voren. Boeiende hoofdpersonen en interessante personages vullen dit boek en je hart met warmte.

Een zoektocht naar de waarheid en naar zichzelf. Zowel het verhaal van Annie als Roy blijven je het verhaal in trekken. Er is plaats voor verdriet en wanhoop. Er zijn geheimen en mysterieuze aanwijzingen.
    De levens van verschillende mensen worden zo verweven tot dit zeer lezenswaardige boek. Waar je leert om moed en hoop te houden. Zodat je licht kunt schijnen op de mensen om je heen.

Je wenst er naar op vakantie te kunnen en al deze mensen te ontmoeten. Of op z’n minst een vervolg van de levens in dit dorpje.

3. Hemelse boeken

Hemelse boeken

Op golven van hoop is de steengoede debuutroman van Amanda Dykes over liefde, verlies en verzoening.

Het idyllische kustdorpje Ansel-by-the-sea is het decor van twee verhaallijnen. Het eerste verhaal speelt zich af in 1944. Roy, de tweelingbroer van Robert, wordt opgeroepen voor de oorlog. Hij laat zijn vrouw Jenny en hun babyzoontje William achter. Uit wanhoop schrijft Robert een gedicht, dat uiteindelijk grote gevolgen heeft. De tweede verhaallijn speelt zich af in 2001. Annie keert terug naar het dorp omdat haar oudoom Bob in het ziekenhuis ligt. Langzaam ontvouwt zich wat er heeft afgespeeld in het leven van Bob en zijn geliefden.

Beide verhaallijnen zijn even sterk en dat is best bijzonder omdat er meestal één hoofdverhaal is met een terugblik. Ze zijn allebei geschreven in de tegenwoordige tijd en ook dat is een aparte keuze, omdat één verhaal zich in het verleden afspeelt, maar juist daardoor doet de één niet onder voor de ander. Uiteindelijk komen de verhalen samen en vormen ze een afgerond geheel. Er zijn geen losse eindjes, terwijl dat wat onwaarschijnlijk is of zoals de schrijfster het noemt: een wonder. Ook de bovenmenselijke kracht die de hoofdpersoon op het eind tot grote daden aanzet is enigszins onrealistisch. Maar dat is niet zo belangrijk bij het lezen van de rest van dit prachtige verhaal. Over Annie die op zoek is naar haar bestemming, over William die wordt geteisterd door schuldgevoel, Eva die haar rijke leven opgeeft voor de liefde, de mysterieuze Jeremiah die voor zonsopgang ergens heenvaart, de blinde Ed die meer ziet dan je denkt en natuurlijk over de wijze Bob om wie het hele boek eigenlijk draait en die zijn levensdoel vervuld ziet worden. De lezer wordt al snel meegezogen door de levens van de hoofdpersonen. De karakters zijn gevormd door hun verleden, waardoor ze levensecht en geloofwaardig zijn. Het geloof wordt op een natuurlijke manier door het verhaal geweven. De schrijfster rijgt woorden aaneen tot poëtische zinnen, waarbij de dialogen ondergeschikt zijn aan het verhaal. Soms zijn de zinnen erg lang, zoals de openingszin die bestaat uit zes regels. Maar ik heb genoten van de bedachtzame zinnen: “Onuitgesproken woorden waarvan zij de sleutel in handen heeft.” Met haar unieke taalgevoel brengt Amanda het dorpje in Maine tot leven, met de bewoners die als het erop aankomt voor elkaar klaar staan en de zee die gevaarlijk maar ook magisch kan zijn. “Elke golf in die onmetelijke blauwe zee vertelt een verhaal.” Op golven van hoop is een origineel verhaal, grondig uitgewerkt, overtuigend gebracht en met liefde geschreven. Het verhaal resoneert nog lang na.