Paradijsbloem

Henriëtte van 't Wout

Publicatiedatum: 18 maart 2022
Categoriën:

Ik was ervan overtuigd dat ze erachter zouden komen. Het was alleen nog maar een kwestie van tijd.’

‘Kind, wees eerlijk naar jezelf en de mensen om je heen. Je hebt niets te verliezen. Het zal je alleen maar bevrijden.’

Twee citaten uit deze hartverwarmende en levensechte roman over liefde, loyaliteit en zoeken naar een eigen bestaan. Julia groeit op in een protestants-christelijk gezin. Ze is geslaagd voor de MAVO en staat op het punt om een zorgopleiding te beginnen. Wanneer ze in de zusterflat gaat wonen, komt ze ineens in een heel nieuw bestaan. Julia moet in korte tijd zelfstandig worden en eigen keuzes leren maken. Ondanks de duidelijke leefregels die ze vanuit haar opvoeding heeft meegekregen, blijkt het in de praktijk lastig om vast te houden aan haar principes. Aan alle kanten wordt aan haar getrokken en ze dreigt zichzelf te verliezen. Julia doet diverse pogingen om iedereen te vriend te houden. Lukt het haar om haar geloof te behouden en zal de liefde overwinnen? Een hartverwarmende en levensechte roman over liefde, loyaliteit en zoeken naar een eigen bestaan.

2 recensies/beoordelingen van Paradijsbloem

1. dianesboekenhoekje

dianesboekenhoekje

Henriette van ’t Wout is getrouwd, moeder van vijf dochters en oma van een kleinzoon. De levensverhalen van de cliënten die ze verzorgd in de wijkverpleging zijn een inspiratiebron voor haar. In 2019 verscheen haar debuut; Uit de rij.

Na een doktersbezoek besluit Julia om een gedeelte van haar leven dat heel bepalend is geweest voor haar leven van nu op te schrijven en de lezer mag meelezen.
    In 1989 is Julia geslaagd voor de MAVO en ze vertrekt naar Bennekom om op kamers te gaan. Ze gaat in een zusterflat wonen bij het verzorgingshuis waar ze haar opleiding als ziekenverzorgende gaat volgen. Een hele nieuwe ervaring voor Julia die heel beschermd in een vrij strenge protestants-christelijk gezin is opgegroeid. Als ze dan ook de verkering met haar jeugdliefde uitmaakt en een nieuwe vriend krijgt die andere normen en waarden heeft raakt de jonge Julia behoorlijk in de war.

“Ik was mezelf totaal kwijt en waande me in een jungle van uiteenlopende meningen en verwachtingen.”

Henriette schreef een mooi verhaal met veel herkenbare elementen voor mensen die ook in een protestants – christelijk milieu zijn opgegroeid. Maar ook voor iedereen die in zijn of haar leven met verschillende normen en waarden te maken heeft gekregen. Het verhaal is een goede weergave wat een situatie zoals deze met een persoon doet. Julia krijgt zowel geestelijke als lichamelijke klachten en probeert zich los te maken van haar ouders maar dat lukt niet.
    Er is goed ingeleefd in de verschillende milieus en door de verschillende geschiedenisfeiten die ze door het verhaal weeft is het ook heel actueel. Het was ook een verwarrende tijd zo eind jaren 80, begin jaren ‘’90. Ook bij veel lezers zullen herinneringen boven komen.
    Misschien had het wel voor meer diepgang gezorgd als het verhaal vanuit meerdere invalshoeken verteld zou zijn. Lezers willen ook graag weten hoe “de andere partij” de situaties beleefd.
    Door het voorwoord én omdat Henriette van ’t Wout totaal niets prijsgeeft over hoe de liefdesgeschiedenis uiteindelijk afloopt is er een mooie spanningsboog ontstaan. Pas op de laatste pagina’s krijgt de lezer te horen welke keuze ze heeft gemaakt en dan word je nog verrast.

2. Wonder van woorden

Met haar MAVO-diploma op zak besluit Julia de opleiding ziekenverzorging te gaan volgen en ze neemt haar intrek in de zogeheten zusterflat in Bennekom, naast het verpleeghuis waar ze zal gaan werken. Ze geniet van haar vrijheid en zelfstandigheid. Tegelijkertijd is het een grote verantwoordelijkheid, waar ze zich toch wat op verkeken heeft.

Voor de reformatorisch opgevoede Julia gaat een nieuwe wereld open, wanneer ze in contact komt met medestudenten en ze een relatie krijgt. Er ontstaat in haar een conflict tussen haar nieuwe manier van leven en de basisprincipes die ze van huis uit heeft meegekregen; ze wordt heen en weer geslingerd tussen wat van haar verwacht wordt en haar eigen verlangens. Ze wil iedereen te vriend houden, maar is dat mogelijk?

Met vlotte pen beschrijft Henriëtte van ‘t Wout het leven van Julia, die in korte tijd behoorlijk wat voor haar kiezen krijgt. De innerlijke strijd die Julia met zichzelf voert, komt ruim aan bod en is realistisch weergegeven. Deze roman laat zien hoe verraderlijk het kan zijn om een ander te willen plezieren, en waartoe je bereidt bent om te voorkomen dat je de ander verliest. Hoewel het verhaal zich rond het begin van de jaren ’90 afspeelt, zijn de onderwerpen en worstelingen nog even actueel.

In ‘Paradijsbloem’ draait het geloof voor mijn gevoel voornamelijk om de ‘regels’ op zich, en niet zozeer om het leven vanuit een vertrouwensband en liefdesrelatie met de Heer. Misschien is dat wel de reden waarom Julia dreigt vast te lopen. Doordat het verhaal geen hoofdstukken bevat, maar – buiten een proloog en epiloog – in drie delen is opgedeeld, is het lastig om de tijdspanne van het geheel te overzien en om het boek even terzijde te leggen.

Het is een nogal abrupt en open einde; logisch dat je je afvraagt hoe het verder zal gaan. Toch voelt het wat onaf. (Wellicht is hiermee ruimte gecreëerd voor een eventueel vervolg?) Alles bij elkaar is ‘Paradijsbloem’ een makkelijk leesbare roman met herkenbare thema’s over het zoeken naar je identiteit en het vinden van je weg in het leven en daarom ook prima leesvoer voor jongeren.