Sara’s Walkabout

Inez van Loon

Publicatiedatum: 29 mei 2020
Uitgever: Clavis
Categoriën:

Een ontroerende roman tegen een historische achtergrond. Voor lezers die van avontuur en reizen houden vanaf 11 jaar. Stel: je vindt je leventje perfect. Je hebt veel vriendinnen, je zit op een leuke school en je bent stapelverliefd op je eerste vriendje. Maar dan komen je ouders met de mededeling dat ze met het hele gezin naar Australië willen emigreren … Het overkomt Saar in 1959. Haar hele leven staat op z’n kop in down-under! Totdat ze in het nieuwe land bevriend raakt met Otis, een ‘halve’ Aboriginaljongen. Er hangt een waas van geheimzinnigheid om hem heen. In de uitgestrekte outback ontdekt Saar steeds meer over zijn verleden. Maar aan de andere kant van de wereld komt ze ook zichzelf tegen …

1 recensie/beoordeling van Sara’s Walkabout

1. Bojente

Bojente

Sara’s walkabout speelt zich af in de vijftiger jaren. De dertienjarige Sara emigreert met haar ouders en broertje naar Australië. Sara vindt het vreselijk om haar opa, oma, vriendinnen en vriendje te moeten verlaten. Na een lange bootreis komt het gezin in hun nieuwe land aan. Al snel wordt duidelijk dat het leven in Australië er minder belovend uitziet dan de emigratiefolders zouden doen geloven. Sara, die in Nederland omringd werd door vriendinnen, voelt zich eenzaam. Ze heeft niet alleen moeite om zich bij haar klasgenoten aan te sluiten, ook het strenge schoolsysteem bevalt haar zwaar. Omdat haar ouders lange dagen moeten werken, hebben ze geen oog voor Sara’s problemen. Gelukkig vindt Saar een lotgenoot, de Aboriginal jongen Otis.

Bij de Aboriginals maken dertienjarige jongens een tocht van zes maanden door de wildernis. Ze moeten hun volk laten zien dat ze volwassen zijn. Een walkabout is ook een periode om over jezelf en je toekomst na te denken. Op een kwade dag lopen Sara en Otis samen weg van huis. Zullen de kinderen tot bezinning komen en net als een boemerang weer terugkeren naar huis?

Er komen veel interessante thema’s voorbij in het boek zoals verliefdheid vriendschap, emigratie, identiteit, pesten, school, inburgering en familiebanden. Zowel Saar als Otis missen hun ouders. Otis is als klein kind van zijn ouders gescheiden en groeit op in een pleeggezin. Hoewel zijn ouders mijlenver van hem vandaan zijn, zijn ze in zijn gedachten heel dichtbij. Sara’s vader is dichtbij, maar hij is voor het meisje onbereikbaar. Vader zit met zijn gedachten duizenden kilometers bij zijn kinderen vandaan.

Enkele belangrijke thema’s van het boek zijn rassenongelijkheid en discriminatie. Otis is een kind uit een gemengd huwelijk. Halfbloedkinderen werden op jonge leeftijd bij hun ouders weggehaald en kwamen in een tehuis of pleeggezin terecht, waar zij een strenge Australische opvoeding kregen. De kinderen leefden tussen twee werelden; ze hoorden niet thuis bij de blanke Australische bevolking, maar ook niet bij de Aboriginals. De kinderen leerden niets van hun eigen geschiedenis en gewoontes en spraken zelfs hun eigen taal niet meer. Ze vervreemden van hun familie en volk. Otis werd door zijn pleegouders goed behandeld, maar op school werd de jongen vreselijk gepest.

De boeken van Inez van Loon zien er altijd goed verzorgd uit. Net als bovenstaande boeken heeft ook dit boek weer een harde cover. Zo blijft het boek bij veelvuldig gebruik in de schoolbibliotheek er netjes uitzien. Het 220 bladzijden tellende boek bestaat uit 30 hoofdstukken die ieder een titel bevatten. Moeilijke woorden staan dikgedrukt en worden achter in het boek uitgelegd.

De problemen die in het boek voorbij komen lijken op een boemerang, er zitten steeds twee kanten aan. Sara’s vader heeft tijdens de oorlog vreselijke dingen meegemaakt, die hij voor zijn gezin verzwegen heeft. Sara zit niet lekker in haar vel en kan er niet met haar ouders over praten. Hierdoor is de boemerang (het gezin) uit evenwicht geraakt. Ook de Australische bevolking is uit evenwicht. De oorspronkelijke bevolking werd gezien als tweederangsburgers waardoor vele van hen ontworteld raakten en in de problemen kwamen (drank en criminaliteit). Een boemerang (een land) kan alleen goed functioneren als beide vleugels even zwaar wegen!