Sneeuw op de tulpen

Liz Tolsma

Jaar: 2014
Uitgever: Het Zoeklicht

Het leven van een vreemdeling staat op het spel, maar je stelt je eigen leven in de waagschaal als je hem verbergt… Het einde van de oorlog lijkt in zicht, maar de Nazi’s bezetten nog steeds een groot gedeelte van Nederland. Na de verliezen die ze heeft moeten doorstaan, is de oorlogsweduwe Cornelia nog slechts een schim van de vrouw die ze eens was. Met alles wat in haar is, tracht ze haar jongere broer Johan, die ondergedoken is, te beschermen. Als Johan de zwaargewonde verzetsstrijder Gerrit Laninga mee naar huis neemt, zet dat hun leven volledig op de kop. Hoewel Cornelia Gerrit een schuilplaats biedt, is ze heel bang voor de mogelijke gevolgen. Haar geloof houdt haar echter tegen een gezocht man op straat te zetten. Terwijl ze Gerrit verzorgt, wordt Cornelia geraakt door zijn passie en idealen en bemerkt ze een verandering in haar eigen leven. Gerrits uitstraling daagt haar uit het leven weer volledig op te pakken ondanks de angsten die haar gevangen houden. Als het verzet echter een taak voor haar heeft, moet ze alle moed verzamelen. Hoewel haar liefde voor Gerrit haar angst inboezemt, is ze ook bang om hem te verliezen. Maar zoals de sneeuw op het land langzaam smelt, zo ontdooit ook haar hart. Zal ze zich echt aan een nieuwe liefde kunnen geven? Haar grootste vrees is dat het nieuwe hoofdstuk in haar leven zal eindigen voordat het zelfs maar de kans heeft te kunnen beginnen …

1 recensie/beoordeling van Sneeuw op de tulpen

Deze deels op waarheid gebaseerde roman geeft een beeld van Friesland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De moed en opoffering van velen binnen en buiten het verzet – die streden voor gerechtigheid en vrijheid – is mooi en bewonderenswaardig om te zien, evenals het leven vanuit (groeiend) Godsvertrouwen. Ook krijg je een inkijk in het verzetswerk.

Het verhaal zelf komt helaas niet zo goed uit de verf. Diverse scĆØnes, die niet altijd even overtuigend overkomen, worden in rap tempo verteld en (moeilijke) keuzes behoorlijk snel gemaakt, wat inboet aan geloofwaardigheid en weinig diepgang geeft. Daarnaast bevat het boek enige herhalingen en clichĆ©s.

‘Sneeuw op de tulpen’ – het eerste zelfstandig te lezen deel van de serie ‘Women of Courage’ – is een oorlogsroman die berust op de familiehistorie van de auteur over angst overwinnen, nieuwe liefde en vechten tegen onderdrukking, zich afspelend tijdens een zwarte periode uit de Nederlandse geschiedenis.