Trouw aan jou

Aritha Vermeulen

Jaar: 2013
Uitgever: De Banier

“Er zijn soms van die dingen … een gevoel van naderend onheil. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar dat het met jou te maken heeft, is bijna zeker.” Hertogsdochter Genoveva van Brabant weet niet hoe ze met de sombere voorgevoelens van haar moeder om moet gaan. Ze wordt er een beetje bang van. Alles gaat toch prima? Er is geen vuiltje aan de lucht. Ze geniet met volle teugen van haar leven als adellijk meisje en is God dankbaar dat ze niet als arme tobberd geboren is. Op een dag maakt ze kennis met graaf Siegfried, die haar vader van de dood redde in de strijd tegen de Saksen. Ze wordt op slag verliefd, en hij op haar. Na hun huwelijk trekt zij met hem mee naar de zijn vesting op de zwarte rotsen bij de Moezel. Ze leven als in een sprookje totdat Siegfried opgeroepen wordt om te vechten tegen de Saracenen, die het Frankische Rijk aangevallen hebben. Siegfried legt het bestuur van zijn burg en toebehoren in handen van Golo, zijn allerbeste vriend. Maar Genoveva heeft zo haar twijfels. Is deze man wel te vertrouwen? Wanneer ze klachten krijgt over zijn beleid, besluit ze hem hierop aan te spreken. Tot haar grote schrik probeert hij haar echter te verleiden. Ze weigert op zijn avances in te gaan met alle consequenties van dien … Aritha Vermeulen (1967) is ervan overtuigd dat geschiedenis niet saai is, maar uiterst boeiend en avontuurlijk. Haar belangstelling voor het middeleeuwse volksverhaal Genoveva van Brabant resulteerde in een prachtige bewerking van dit verhaal.

3 recensies/beoordelingen van Trouw aan jou

‘Trouw aan jou’ is een aantrekkelijk geschreven bewerking van het middeleeuwse volksverhaal ‘Genoveva van Brabant’. Er zijn door de jaren heen verschillende versies van verschenen. Het is heel waarschijnlijk dat het niet op ware feiten berust, zo vermeldt de auteur, maar dat doet niets af aan de inspirerende inhoud.

Na een iets mindere start – dat wat fragmentarisch aanvoelt – ontwikkelt deze youngadult zich tot een prettig lezende roman. Het karakter van Genoveva is voldoende uitgediept en de overige personages zijn eveneens mooi neergezet. De boeiende (historische) details, gebruiken en de oude spreektaal verlevendigen de tijdsperiode (achterin het boek vind je een verklarende woordenlijst). En de sfeervolle beschrijvingen van de natuur – de bossen, heuvels en klaterende beekjes – dragen bij aan het leesgenoegen.

Op een natuurlijke manier is het geloof als een rode draad door het verhaal heen gevlochten. In haar benarde en erbarmelijke omstandigheden blijft Genoveva trouw aan God en haar man. Hierin is ze, samen met haar moed en doorzettingsvermogen, een prachtig voorbeeld hoe je het in tijden van moeite vol kunt houden in Gods kracht.

Aritha Vermeulen heeft met dit boek – dat een middeleeuws recept voor liefdeskoekjes bevat – het historische verhaal van hertogsdochter Genoveva van Brabant nieuw leven ingeblazen. Een pakkende hervertelling van een oude legende, waarin liefde, misleiding, (Gods)vertrouwen en vergeving centraal staan. Voor jongeren (ca. 15+) én volwassenen.

2. Lotte

Dit boek heb ik lang geleden.
    Ik weet nog wel dat ik het een mooi boek vond!