Verrast door hoop

Tom Wright

Publicatiedatum: 1 september 2010
Jaar: 2010
Uitgever: Van Wijnen
Categoriën:

Waar hopen christenen eigenlijk op? Op het verlaten van deze slechte wereld om naar de ‘hemel’ te gaan? Dat het ‘koninkrijk van God’ op aarde steeds verder zal groeien? Wat bedoelen we met ‘de opstanding van het lichaam’, en hoe is dat te rijmen met het populaire idee van op de wolken zitten en harp spelen? En hoe beïnvloedt dit alles onze manier van leven hier en nu?

Tom Wright is een van de meest gezaghebbende theologen van deze tijd. Hij behandelt bovenstaande vragen in dit prikkelende en breed opgezette nieuwe boek. Hij schetst de huidige verwarring over toekomstverwachting in zowel kerk als wereld. Daarna legt hij uit waarom christenen geloven in de lichamelijke opstanding van Jezus zelf, onderzoekt hij de Bijbelse hoop op ‘nieuwe hemelen en een nieuwe aarde’ en laat hij zien hoe de ‘wederkomst’ van Jezus en de uiteindelijke opstanding in die grotere voorstelling thuishoren, samen met de tussenliggende hoop op ‘de hemel’. Ook veel christenen hebben over deze dingen vaak maar heel vage en soms ronduit onbijbelse gedachten.

Wright toont overtuigend aan dat wat we geloven over het leven na de dood direct invloed heeft op wat we geloven over het leven voor de dood. Want als God van plan is om de hele schepping te vernieuwen – en als dit al begonnen is met Jezus’ opstanding – dan kan de kerk niet slechts ‘zielen redden’. Dan moet ze anticiperen op de uiteindelijke vernieuwing door voor Gods koninkrijk aan de slag te gaan in de wereld, door al in dit leven genezing en hoop te brengen. Dit in een levendige en toegankelijke stijl geschreven boek zal allen die geïnteresseerd zijn in de zin van het leven en de toekomst van de mensheid verrassen en verheugen.

Tom Wright is voormalig bisschop van Durham en momenteel hoogleraar aan de Universiteit van St. Andrews in Schotland. Hij schreef veel boeken, waaronder Eenvoudig christelijk en een serie met praktische uitleg van het Nieuwe Testament, de Bijbel voor iedereen, die beide bij Van Wijnen verschijnen.

Recensies en beoordelingen

Er zijn nog geen recensies of beoordelingen.

Geef als eerste een recensie of beoordeling van “Verrast door hoop”