Vlindervlucht

Ashley Clark

Publicatiedatum: 24 augustus 2021
Jaar: 2021

Een hartverscheurende familiegeschiedenis over discriminatie en vergeving.

‘Vlindervlucht’ van Ashley Clark is een roman over de impact van racisme en de helende kracht van moederliefde. Het is 1946. Nadat Millie is bedreigd vanwege haar huidskleur, besluit ze haar geboorteplaats te ontvluchten en een eigen boetiek te beginnen, een droom die ze al jaren koestert. Een ontmoeting met een vreemdeling verandert haar leven, maar haar afkomst dwingt haar om een hartverscheurende keuze te maken.

75 jaar later ziet Harper Albright haar hoop op een modecarrière in duigen vallen. Ze trekt tijdelijk in bij Millie, die haar ooit heeft leren naaien. Een bijzondere samenloop van omstandigheden brengt Millies geheime verleden aan het licht.

2 recensies/beoordelingen van Vlindervlucht

1. Yvonne8

Yvonne8

Indringend verhaal: Millie, dochter van een Italiaanse vader en Afro-American moeder kan door haar blanke huid doorgaan voor een blanke en probeert een eigen leven op te bouwen in de jaren 40/50, maar moet het geheim van haar afkomst verbergen omdat de tijd waarin ze leeft nog niet dezelfde rechten verleent aan zwarten als aan blanken. De keuzes die ze maakt zijn hartverscheurend en ik kan me niet voorstellen hoe het leven voor iemand als Millie toen moet zijn geweest. Parallel aan het verhaal van Millie loopt het verhaal van Peter (haar kleinzon, terwijl hij dat niet weet) en Harper, die met hun eigen worsteling in de huidige tijd te maken hebben. Uiteindelijk komen de lijnen bij elkaar, dat maakt dat je blijft door lezen. Punt van aandacht / kritiek: Tijdsbepaling (in het begin) erg ingewikkeld geschreven. Je moet zelf gaan rekenen en soms bepaalde zinsneden nog een paar keer lezen om te bepalen hoe e.e.a. In de tijd past. Persoonlijk vind ik dat niet prettig lezen. Verder vallen er soms gaten in het verloop van het verhaal. Het kan zijn dat schrijfster Ashley Clark dat bewust doet, maar het voelt voor mij alsof zij in haar hoofd op een rijtje heeft wat er allemaal gebeurt, maar vergeet om haar lezer daarin mee te nemen.

2. Hanneke22

Hanneke22

Het boek ‘Vlindervlucht’ van Ashley Clark is een roman die op een boeiende manier laat zien hoe er gereageerd werd op de kleurverschillen van mensen. Hoe ver mensen kunnen gaan om duidelijk te maken wat in hun ogen ‘normaal’ is. En hoeveel invloed dat heeft op de levens van de mensen die dit moeten ondergaan. In het boek wordt er steeds gewisseld tussen twee tijdperken. Doordat de wisselingen tussen deze twee tijdperken steeds op het juiste moment gemaakt worden, blijf je maar doorlezen. Een aanrader om te lezen!