(4 recensies)

Vlucht uit Parijs

Mario Escobar

Publicatiedatum: 3 oktober 2020

“Vlucht uit Parijs’ van de internationale bestsellerauteur Mario Escobar is het verhaal van twee moedige Joodse kinderen, op de vlucht voor het naziregime in Frankrijk.

Augustus, 1942. De Joodse broertjes Jacob en Moses Stein logeren bij hun tante in Parijs op het moment dat er een razzia plaatsvindt. Ze weten te ontsnappen en gaan op zoek naar hun ouders, twee beroemde toneelschrijvers die zich in Zuid-Frankrijk schuilhouden. Tijdens deze reis door bezet gebied dreigt het gevaar overal. Uiteindelijk komen ze terecht in het dorp Le Chambon-sur-Lignon, ook wel “de ziel van Frankrijk’ genoemd. Zullen Moses en Jacob hun weg naar veiligheid weten te vinden?

4 recensies/beoordelingen van Vlucht uit Parijs

1. Bojente

Bojente

Parijs 1942: De Joodse broertje Jacob en Moses Stein worden door hun ouders ondergebracht bij een tante in Parijs. Zelf nemen ze de boot naar ArgentiniĆ«, met het idee hun kinderen later over te laten komen. Tijdens een razzia worden de broertjes opgepakt en naar Velā€™dā€™ Hiv gebracht. Jacob en Moses weten uit het overvolle stadion te ontsnappen en er volgt een gevaarlijke toch door Frankrijk. De kinderen krijgen hulp van hun oude buurvrouw, een kolenboer, twee toneelschrijvers en een domineesgezin. Ze verblijven lang tijd in het Franse dorpje La Chambon-sur-Lignon. De dorpsbewoners bieden onderdak aan vele Joodse kinderen en vluchtelingen. Steeds als de jongens denken veilig te zijn, verschijnen er weer verraders op hun pad. Lukt het de jongens om veilig de haven van Barcelona te bereiken?

Het verhaal is erg mooi en geeft een goed beeld van de Jodenvervolging in Frankrijk. Vooral het stuk over het dorpje vond ik erg interessant. Het was een spannend, maar niet altijd even geloofwaardig verhaal. Verder had ik graag willen weten hoe het met hun vrienden, die ze de tijdens de vlucht hadden gemaakt, na de oorlog was vergaan. Voor mij was het verhaal nog niet helemaal af.

2. Lotte

Deze schrijver heeft nu (geloof ik) 3 boeken geschreven.
    De andere twee boeken hen ik zelf, maar dit boek moet ik nog lezen.