Vrij als water

Charles Martin

Publicatiedatum: 20 oktober 2015
Thema: Amerika Liefde

‘Vrij als water’ van Charles Martin is een verhaal over een noodlottige ontmoeting die leidt naar vergeving en liefde. Charlie Finn heeft zich al vanaf zijn zestiende zelf moeten redden. Dankzij zijn hoge IQ kreeg hij een beurs aan Harvard, waar hij leerde overleven en gedijen op de rand van de bevoorrechte maatschappij. Die kunst komt nu uitstekend van pas bij zijn lucratieve ondernemingen. Als hij keuzes maakt die verwoestende gevolgen blijken te hebben, reist hij in gewetenswroeging af naar Centraal-Amerika. Daar wonen de mensen die betaald hebben voor zijn acties, onder wie een vrouw en haar dochtertje. Charles Martin weet zijn lezers tot het einde toe te boeien met een verrassende samenloop van verhaallijnen. Eerder verschenen van hem onder andere ‘Zonder script’ en ‘Over bergen heen’.

2 recensies/beoordelingen van Vrij als water

1. Lotte

Prachtig boek
    Prachtig geschreven
    Prachtig…

2. Martijn

Alles hebben, en toch niets hebben, dat is zo’n beetje de tegenstelling die in veel van Charles Martins boeken een rol speelt. Zo ook in Vrij als water, waar de hoofdpersoon een vlot, rijk en vrij leven leidt maar plotseling hardhandig tot het besef komt wat de consequenties van zijn levensstijl voor andere mensen zijn.

Charlie Finn moet het van jongs af aan zelf doen in het leven. Met wat geluk schopt hij het tot aan Harvard en er lijkt een goede carrière voor hem weggelegd. Bij het bedrijf waar hij na zijn studie terechtkomt groeit hij al snel in aanzien, en wordt hij de vertrouweling van de eigenaar. Hij verlooft zich met diens dochter, en wordt ingezet in de frontlinie van waar het bedrijf opereert. Zodoende moet hij echter al snel vuile handen maken in de harde zakenwereld, met als belangrijkste wapenfeit het uit de markt concurreren van een succesvolle koffieplantage in Nicaragua. Hij heeft geen oog voor het feit dat hij hiermee de levens van veel arme arbeiders en de mensen die om hen heen staan verwoest.

Maar het leven aan de top kan ook zo maar over zijn, moet hij al snel constateren. Iemand anders komt in de gratie te staan bij de eigenaar en de dagen voor Charlie zijn geteld. Bij toeval ontmoet hij degene die zijn beste vriend zal worden, terwijl hij zich teruggetrokken heeft op een eiland voor de kust van Florida. Colin trekt hem mee de drugswereld in en als koerier verdient hij vervolgens tonnen met geld. Maar dan zorgt een persoonlijk drama ervoor dat zijn leven van de ene op de andere dag omgegooid wordt. Wat eerder belangrijk leek, blijkt dat opeens niet meer te zijn.

Zoals in de andere boeken van Charles Martin speelt ‘bekering’ een grote rol. Zijn hoofdpersonages zijn over het algemeen (zeer) succesvolle individuen die door een externe factor met hun neus op de feiten worden gedrukt en opnieuw moeten bepalen wat belangrijk in het leven is. Die standaardformule in elke roman weer terugzien gaat op den duur wel wat vervelen, en daarbij komt dat een deel van het plot in Vrij als water ook niet heel veel indruk maakt, anders dan bijvoorbeeld in zijn roman Over Bergen heen. Vooral de (lange) introductie van het personage en de voorgeschiedenis van Charlie blijft niet echt hangen, het personage van Charlie wordt daarin niet echt van vlees en bloed. Helemaal geloofwaardig is het allemaal niet, misschien ook wel omdat alles zo makkelijk lijkt te gaan.

Juist in het naschrift, waarin Charles Martin iets van zijn motivatie beschrijft om dit verhaal te vertellen, laat de auteur zien dat hij het wel kan, betrokken schrijven, vanuit het hart en met gevoel. Jammer is dat dit in het voorgaande niet echt tot uiting komt. Het verhaal op zich leest vlot, en bevat enkele dramatische passages, maar had veel meer impact kunnen maken.

Schrijf je net als 4.093 anderen in voor onze nieuwsbrief met boekentips.