Wat ze achterliet

Ellen Marie Wiseman

Thema: Verleden
Jaar: 2016

Voor de liefhebbers van Kristin Hannah en Jenna Blum: Wat ze achterliet van Ellen Marie Wiseman is een ontroerende roman over een moeder die zich opoffert voor haar dochter.

Tien jaar geleden schoot Izzy Stones moeder haar vader dood in zijn slaap. De inmiddels zeventienjarige Izzy weigert haar moeder op te zoeken in de gevangenis  en laat haar brieven ongeopend. Haar pleegouders werken in een lokaal  museum en vragen haar hulp bij het catalogiseren van voorwerpen die gevonden zijn op de zolder van een al lang geleden gesloten staatsinrichting. Daar, te midden van stapels achtergelaten bezittingen, vindt Izzy een oud dagboek.

In 1929 voelt de achttienjarige Clara Cartwright zich gevangen tussen haar strenge ouders en haar liefde voor een Italiaanse immigrant. Ze wijst een gearrangeerd huwelijk af en haar woedende vader stuurt haar naar een deftig tehuis voor psychische patiënten. Maar als hij zijn fortuin verliest in de Beurskrach, wordt Clara overgeplaatst naar een eenvoudige staatsinrichting. Clara’s levensverhaal opent Izzy’s hart: wat is de werkelijke reden achter de bizarre daad van haar moeder?

Naast haar parttime baan als boekhouder besloot Ellen Marie Wiseman haar hart te volgen en met schrijven te beginnen. Haar droom kwam uit met het verschijnen van De pruimenboom, dat in Nederland lovend werd ontvangen.

1 recensie/beoordeling van Wat ze achterliet

1. Pauline

Afgelopen weekend heb ik dit boek met steeds groter wordende tegezin uitgelezen. Ik heb het uitgelezen maar puur omdat ik wilde weten hoe de ontwikkeling zou zijn en hoe het zou aflopen. Ik vond het een rommelig verhaal met enerzijds teveel nadruk op de gruwelijkheden in de krankzinnigenzorg met in mijn ogen teveel gruwelijke details die niet echt iets toevoegden. Anderzijds en dan met name in het verhaal van Lizzy summiere informatie. Haar verhaal vind ik niet echt compleet. Wel weer veel gruwelijke details maar geen diepgang. En volgens mij hoort het stuk over de seance in het mortuarium niet thuis in een christelijk boek zeker niet als een ongenuanceerde gruwelijke grap.
    Ik had me verheugd op dit boek omdat de informatie erover me aansprak maar ik heb er een heel naar gevoel aan overgehouden. Ik heb het boek bij het oud papier gedaan en zal het niemand aanraden. Integendeel!