Zonder jou

Gerdien Nijland

Publicatiedatum: 14 september 2015
Uitgever: De Banier

Najaar 1946 – Julien bezoekt de vrouw van zijn overleden vriend Samuel. Zijn missie is eenvoudig: haar twee dagboeken brengen. In deze dagboeken heeft Samuel alle belevenissen opgetekend van hun omzwervingen tijdens de oorlog. Julien en Samuel hebben maandenlang te voet door Frankrijk en Spanje getrokken, met als doel Engeland te bereiken en te strijden in het leger van de geallieerden. Tussen de twee Engelandvaarders ontwikkelt zich gedurende de reis een hechte vriendschap. Echter, kort nadat ze hun doel bereikt hebben, sterft Samuel. Julien voelt zich verantwoordelijk voor de dood van zijn vriend. De altijd zo optimistische jongeman verandert hierdoor in een man die wordt gekweld door wroeging en schuld. Julien kan zich er niet toe zetten om de dagboeken aan Clara te geven, en langer dan verwacht blijft hij in contact met Clara en haar familie. Deze periode heeft hij nodig om zijn leven op de rit te krijgen, en – veel meer nog – de vrede te vinden waar hij zo naar verlangt. Julien kan zich er niet toe zetten om de dagboeken aan Clara te geven. Hoe zal Clara reageren als ze de dagboeken leest en de waarheid te weten komt?

1 recensie/beoordeling van Zonder jou

1. Martijn

Het was geen eenvoudig tripje, de reis die Engelandvaarders ondernamen om het bezette Nederland te ontvluchten en zich aan te melden bij het geallieerde leger. Een groot deel ging via België en Frankrijk naar Spanje. Wat nu hooguit een dag zou kosten, nam toen vaak meer dan een jaar in beslag. De gemiddelde reisduur van Engelandvaarders om Engeland via die route te bereiken was maar liefst 15 maanden. Gerdien Nijland beschrijft in haar debuutroman Zonder jou het wel en wee van twee jonge mannen die hun familie achterlaten en de reis naar vrijheid ondernemen.

Samuel is Joods van geboorte, getrouwd met een christelijke vrouw. Kort nadat duidelijk is dat de situatie voor Joden er in Nederland alleen maar slechter op wordt, besluit hij zijn jonge gezin achter te laten om naar Engeland te vluchten. Hij gaat op reis, deels fietsend, lopend en af en toe met de trein. Weinig blijft hem bespaard, maar als hij in Parijs belandt lijkt het makkelijker te worden: vanaf dan reist hij in gezelschap van Julien, die in korte tijd zijn vriend is geworden. Het ergste hebben ze echter nog niet gehad, want aan het eind van de tocht wachten ook nog de Pyreneeën. En als ze die eenmaal zijn overgestoken is aan hun beproevingen nog steeds geen eind gekomen. Het vrije Spanje is niet zo vrij als gehoopt.

De roman begint met een lang gedeelte waarin Julien, een jaar na de oorlog, de vrouw van Samuel opzoekt. In zijn tas heeft hij de dagboeken van Samuel, die Sam gedurende de reis regelmatig bijwerkte. Ooit beloofde Julien deze bij Samuels vrouw Clara te brengen wanneer Samuel de oorlog niet zou overleven. Maar wanneer Julien kennismaakt met Clara, kan hij er niet toe komen om de dagboeken direct aan haar te geven. Hij is bang voor wat er in staat, omdat hij weet dat hij ook een rol speelde bij het sterven van Samuel. Julien blijft een tijdlang in het dorp waar Clara woont, en er ontwikkelt zich een band tussen de twee. Maar ooit zal de waarheid boven moeten komen.

Zonder jou is een fijngevoelig geschreven boek over twee mensen die verder moeten zonder hun beste vriend. Clara rouwt, met haar twee kinderen, om haar man, en Julien om de vriend die hij in korte tijd zo goed leerde kennen. Waar in het eerste deel ruim de tijd wordt genomen een sfeer neer te zetten, je de hoofdpersonen goed leert kennen, gaat het tweede deel van het verhaal verder in een hoger tempo. Het had de roman denk ik goed gedaan wanneer beide verhaallijnen meer in elkaar geïntegreerd waren geweest. Nu moet je als lezer wel erg lang wachten tot je bij de wat spannendere, meer actiegerichte delen komt. Het verhaal leent zich er goed voor om in afwisselende hoofdstukken verteld te worden.

De minder sterke spanningsboog is echter een van de weinige minpunten aan deze hoopvolle roman over het zoeken naar vergeving. Hou je van mooie, licht-psychologische romans over de oorlog, dan mag Zonder jou zeker niet ontbreken op je nog-te-lezen lijstje.