Zonder script

Charles Martin

Publicatiedatum: 19 februari 2014
Jaar: 2014

Pastoor Capri Steady heeft een zwak voor Katie Quinn, een wereldberoemde actrice met een maar al te bekend levensverhaal: van succes naar zelfdestructie. Als een van de weinigen begrijpt hij dat ze verlangt naar een einde aan haar leven. Het lukt hem niet haar op andere gedachten te brengen, maar hij zoekt voor haar contact met een man die zich liever niet in de bewoonde wereld begeeft. Deze man leeft als een kluizenaar op de eilanden voor de kust van Florida. Is hij in staat Katie te helpen?

1 recensie/beoordeling van Zonder script

1. Martijn

Jezelf verliezen en weer terugvinden, dat is in het kort het onderwerp van Charles Martins roman Zonder script (Unwritten). Hij laat zien hoe je zelfs als je al het geld van de wereld hebt, toch ten diepste een arm mens bent, dat net als ieder ander liefde, gezelschap en leiding nodig heeft. Er zit misschien ook wel iets van de schrijver zelf in het verhaal, hij gaf een goedbetaalde baan op om boeken te gaan schrijven, maar kreeg vervolgens eerst 86 afwijzingen op zijn manuscript voordat hij alsnog een bestsellerschrijver werd.

De druk van roem en geld kan al snel teveel worden, er zijn verhalen in overvloed die dat bewijzen. Ook Katie Quinn kent een soortgelijk verhaal. Ze begon in haar pubertijd als actrice en groeide uit tot een fenomeen. Ze is nu de best betaalde en meest gewilde actrice ter wereld en trekt volle zalen. Maar iemand die haar beter kent dan wie ook, weet dat dit haar geen voldoening geeft. Die iemand is Pastoor Steady, die regelmatig de biecht bij haar afneemt. Wanneer ze op zoā€™n moment aangeeft het niet meer te zien zitten en een einde aan haar leven te willen maken, komt de oude pastoor in actie.

Hij roept de hulp in van iemand die op het eerste gezicht niets op heeft met roem en populariteit. Sunday leeft op een boot in de uitgestrekte moerassen rondom Miami, ver weg van de bewoonde wereld. Zijn eenzame dagelijkse leven bestaat uit vissen en in zijn eigen levensbehoefte voorzien. Maar ook hij is ergens voor weggevlucht, zo komen we te weten. Hoe past zijn verhaal in Katies verhaal, en is hij de reddingsboei waaraan ze zich vast kan klampen? Er is een radicale stap voor nodig om alle maskers te laten vallen en je in alle kwetsbaarheid te tonen aan anderen zoals je werkelijk bent.

In zijn eerdere boek Over bergen heen werden de personages buiten hun wil om teruggeworpen op zichzelf, deze keer kiezen ze er bewust voor om alle zekerheden op te geven. Charles Martin beschrijft met veel gevoel hoe de keuze om alles los te laten ervoor zorgt dat ze dichter tot elkaar komen en hun eigen kwetsbaarheid gaan leren accepteren.

Jammer is dat de hoofdpersonen in dit boek niet zo dichtbij komen als je misschien wel zou willen, de auteur beschrijft ze soms wat afstandelijk en gaat vrij snel door hun verleden heen. Zonder script leest daardoor snel, maar blijft ook minder hangen dan bijvoorbeeld een boek als Over bergen heen, waarin het dramatische verhaal ook beter uit de verf kwam. Misschien ook wel omdat we het verhaal van acteurs en actrices die op het toppunt van roem breken al vaker gehoord en gelezen hebben.