Zwarte zwanen

Hope Adams

Publicatiedatum: 22 juni 2021
Jaar: 2021
Categoriën:

Een meeslepende, historische whodunnit over tweehonderd vrouwen op één schip.

‘Zwarte zwanen’ van Hope Adams is een spannende historische roman, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van tweehonderd gedetineerde vrouwen die op zee geconfronteerd worden met opsluiting, verlies – en moord. Alle vrouwen gaan aan boord van een driemaster, op transport gesteld naar Tasmanië. Ze zijn gestraft voor lichte misdrijven, op één vrouw na: zij is een moordenares. Als midden op zee een van de vrouwen dodelijk verwond wordt, breekt er paniek uit. Wie heeft dit gedaan? En wie wordt het volgende slachtoffer?

1 recensie/beoordeling van Zwarte zwanen

In april 1841 voeren honderdtachtig vrouwen met het schip de Rajah van Londen naar Van Diemensland (het huidige Tasmanië, een eiland ten zuidoosten van het Australische vasteland) een nieuwe toekomst tegemoet. Ze waren allen veroordeeld voor misdrijven waarop transportatie stond.

Aan boord was ook Kezia Hayter die zich wijdde aan de zorg voor en het verbeteren van de vrouwelijke gevangenen en toezag op het maken van een grote beddensprei van patchwork, bekend als de Rajah-quilt. Deze quilt, die tegenwoordig te bezichtigen is in ‘The National Gallery of Australia’ in Canberra (Australië), was voor de auteur de aanleiding tot het schrijven van dit boek, waarbij ze gebruik heeft gemaakt van de uitgebreide historische documentatie van de driemaandse reis.

De ernstige verwonding van een jonge moeder vormt het begin van het verhaal, dat direct voor spanning zorgt en vragen oproept. Wie heeft het op haar leven gemunt en waarom? En dreigt er nu nog steeds gevaar? Er wordt een onderzoek gestart met als doel de dader te vinden, maar dat blijkt niet eenvoudig.

De levens van diverse veroordeelden worden uitgelicht, waarbij de schrijfster switcht tussen het heden (juli 1841) en (recente) verleden. Enerzijds is het daardoor soms lastig om de draad van het verhaal vast te houden (ik moest regelmatig even teruglezen), anderzijds leer je de vrouwen achter hun masker van hardheid wérkelijk kennen. Hun leven is getekend door pijn en verdriet en gaandeweg kun je begrijpen waarom zij tot bepaalde keuzes kwamen. Het taalgebruik is enigszins ruw (niet grof overigens), wat passend is.

Zoals je leest, draait dit boek niet alleen om het feit de waarheid boven tafel te krijgen, het is meer dan dat: bovenal is het een roman over vooroordelen, overlevingsdrang, verbondenheid, genade en tweede kansen. En dat maakt ‘Zwarte zwanen’, waarin de lezer tevens een aantal levenslessen meekrijgt, tot een pakkend fictief verslag van de in 1841 gemaakte vaartocht.